کاربرد استاکر برقی و اهمیت آن

استاکر برقی نوعی کامیون صنعتی برقی هستند که برای بلند کردن و حمل و نقل پالت ها استفاده می شود. آنها یک راه کارآمد و آسان برای جابجایی مواد در انبارها، مراکز توزیع، محوطه های ذخیره سازی و کارخانه ها ارائه می دهند.

استاکرها از اوایل قرن بیستم وجود داشته و برای اولین بار با استفاده از موتورهای احتراق داخلی کار می کردند. اولین استاکرهای برقی با باتری در دهه 1950 ظاهر شدند و به سرعت برای عملکرد تمیز و بی صدا مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه، استاکرهای الکتریکی رایج ترین نوع مورد استفاده برای جابجایی مواد هستند.

استاکرهای الکتریکی به طور خاص برای جابجایی پالت و کارهای انبارداری طراحی شده اند. ویژگی اصلی آنها چنگال یا شاخک است که بر روی دکل بالابر نصب شده است. این به اپراتور اجازه می دهد تا پالت ها را تا ارتفاع بیش از 20 فوت بالا ببرد. چنگال ها می توانند به داخل و خارج بلغزند و برای درگیر شدن و حمل پالت ها به سمت بالا و پایین زاویه داشته باشند. اکثر مدل ها همچنین دارای یک محافظ بالای سر برای محافظت از اپراتور در برابر سقوط اجسام هستند.

استاکر برقی وسیله‌ای است که به شما به‌عنوان بالابر کمک می‌کند تا کالاها را از مکانی به مکان دیگر حمل کنید. می‌توان آن را به دودسته اصلی تقسیم کرد:

مدل‌های مختلف استاکر برقی

استاکر برقی به دودسته کلی تقسیم می‌شود:

انواع استاکر برقی
  • مدل AC: این مدل با برق مستقیم تک فاز یا سه فاز کار می‌کند. استاکر برقی AC قیمت مقرون‌به‌صرفه تری نسبت به مدل DC دارد. اما اتصال آن به برق باعث ایجاد محدودیت در کار می‌شود.

  • مدل DC: این مدل با برق غیرمستقیم (باتری 24 ولت 225 آمپرساعت) کار می‌کند، بنابراین مشکلات سیم موبایل مدل قبلی را ندارد.این مدل نسبتاً گران‌تر است. از طرفی باید سالیانه (سالی دو بار) سیم شارژر و باتری را تعویض کنید.

جهت مشاهده و خرید استاکر برقی کارا ماشین کلیک کنید

لازم به ذکر است که بدانید یک استاکر می‌تواند هر کدام از دسته بندی‌های بالا را شامل شود. به‌عنوان مثال یک استاکر برقی می‌تواند هم AC باشد و هم سکودار، در دسته‌ای دیگر، استاکرهای برقی به سه گروه جداگانه زیر تقسیم می‌شوند:

  • نرمال یا سکودار: این نوع دستگاه جایی برای نشستن یا ایستادن اپراتور دستگاه را دارد.

  • استاکر برقی: با برق  و باتری کار می‌کند.

  • تلسکوپی: استاکر تلسکوپی برای جابه‌جایی انواع بار در ارتفاع ۲ تا ۵ متر به‌صورت سفارشی ساخته می‌شود و دارای بدنه مستحکم و تعادل در ارتفاع بالا می‌باشد. لحاظ ساختاری بسیار شبیه به لیفتراک هستند، در ابعادی بسیار کوچک‌تر و البته ضعیف‌تر، دارای یک ستون یا دکل ریلی است که همانند تلسکوپ باز و بسته می‌شود.

اجزای استاکر برقی

اجزای اصلی استاکر برقی

اجزای اصلی استاکر برقی عبارتند از: همانطور که گفته شد استاکر برقی دستگاه  ویژه ای است که برای بلند کردن و حمل و نقل مواد استفاده می شود. هر جزء نقش مهمی در این امکان ایفا می کند که به استکرهای برقی اجازه می دهد بارها را با خیال راحت بالا ببرند، حمل کنند و جابجا کنند. درک عملکرد این قطعات کلیدی برای عملکرد صحیح ضروری است.

اصلی ترین بخش های این دستگاه عبارتند از:

مشاهده لیفتراک سپاهان

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان کارا ماشین تماس حاصل فرمایید.

  • بدنه: از کابین، پمپ هیدرولیک و موتور الکتریکی تشکیل شده است. عملکردی برای بلند کردن و پایین آوردن چرخ‌های عقب دارد.

  • دکل: این قسمت بسته به وزن بار و مکانی که باید در آن قرار گیرد می‌تواند گسترش یا منقبض شود. دکل از ریل های به هم پیوسته ای تشکیل شده است که شاخک در داخل آن به سمت بالا و پایین حرکت می کند. انواع دکل‌ها شامل دکل‌های دو مرحله‌ای، سه‌مرحله‌ای یا آزاد با ارتفاع‌های مختلف برای قرار دادن ارتفاع‌های مختلف بالابر هستند. دکل برای تثبیت بارها کمی به جلو متمایل می شود.

  • چنگال: چنگال ها برای بلند کردن و نگه داشتن بارها به کالسکه سوار می شوند. چنگال های استاندارد اغلب 42-48 اینچ طول دارند اما می توانند از 36-96 اینچ متغیر باشند. فورک ها ممکن است دارای پشتیبانی از پالت تک یا دوگانه باشند و می توانند برای کاربردهای خاص سفارشی شوند

  • شاخک: به شما امکان بلند کردن انواع مختلف مواد (جامد یا مایع) را می‌دهد.

  • باتری: باتری‌ها نیروی مورد نیاز موتور الکتریکی خودرو را تامین می‌کنند. ولتاژ باتری 24 ولت است. ظرفیت باتری بسته به مدل دستگاه متفاوت است، اما به‌طور‌کلی ظرفیت آن 225 آمپر ساعت (A/H) است. در برخی مدل‌ها، باتری‌ها جدا از دستگاه فروخته می‌شوند و باید جداگانه خریداری شوند. باتری از طریق کابلی به یک شارژر خارجی متصل می‌شود که آن را به یک پریز در خانه یا ساختمان شما متصل می‌‌کند.بسته باتری برق موتورهای الکتریکی و سایر سیستم های الکتریکی را تامین می کند. استاکرها معمولاً از باتری های سرب اسیدی صنعتی استفاده می کنند که در سیستم های 24 ولت یا 36 ولت پیکربندی شده اند. بسته های باتری با ولتاژ بالاتر می توانند انرژی بیشتر و زمان کار طولانی تری را در هر بار شارژ ارائه دهند.

  • موتور الکتریکی: این قطعه انرژی الکتریکی را با استفاده از آهنربای الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند که در هنگام عبور جریان از سیم‌های پیچیده شده در سیلندر، پیستون را در داخل سیلندر فعال می‌ کند. این پیستون سپس به یک میله متصل به انتهای خود فشار می‌دهد، که کل وسیله نقلیه را در امتداد محور خود حرکت می‌دهد. استکرهای الکتریکی از موتورهای درایو AC یا DC برای نیرو دادن به چرخ‌های محرک و تامین نیروی محرکه استفاده می‌کنند. موتورهای AC با کنترل‌کننده‌های الکترونیکی کنترل سرعت و شتاب آرام را فراهم می‌کنند. موتورهای DC بدون جاروبک با راندمان بالا نیز رایج هستند. موتورهای بالابر جداگانه پمپ های هیدرولیک را برای بالا و پایین بردن شاخک ها نیرو می دهند

  • کنترل کننده ها: کنترل کننده به عنوان مغز عمل می کند و عملکردهای سرعت و بالابر را تنظیم می کند. کنترلرها اغلب دارای عیب یابی برای نظارت بر شارژ باتری، خطاها و هشدارهای سرویس هستند. برخی از استکرها امکان برنامه ریزی نرخ شتاب، حداکثر سرعت و پارامترهای عملکرد را فراهم می کنند.

  • چرخ ها: استکرها دو چرخ در جلو و دو چرخ محرک بزرگتر در عقب دارند. چرخ های محرک توسط موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن استکر نیرو می گیرند.

مزایای استاکر برقی

مزایای استکر برقی

هدف اصلی این تجهیزات کاهش بار کاری کارگران در بلند کردن مواد یا اجسام سنگین است. استاکر برقی در مقایسه با انواع دیگر تجهیزات انباری به‌نوبه خود مزایای بسیاری دارد. استاکرهای الکتریکی برای جابجایی ایمن و کارآمد کالا در پالت‌ها برای بسیاری از نیازهای جابجایی مواد طراحی‌شده‌اند. عملکرد برقی آن‌ها بهره‌وری را افزایش می‌دهد و درعین‌حال فشار کارگر را کاهش می‌دهد.

مطالعه مقاله خطر آتش سوزی لیفتراک

  • لیفتراک‌ها بسیار بزرگ هستند و در حین حال صدای زیادی تولید می‌کنند. جک پالت و پالت تراک برقی نیز توانایی جابه‌جایی بار تا ارتفاعات زیاد را ندارد و قابلیت بالابری تا ارتفاع 20سانتی‌متر رادارند به همین منظور استاکر انتخاب مناسبی برای محیط‌های کوچک است. چراکه توانایی بالابری بار را تا ارتفاع 3 الی 4.5 متر دارند.

  • قیمت استاکر برقی به نسبت لیفتراک‌ها ارزان و مقرون‌به‌صرفه تر است.

  • استاکرهای برقی سبک‌وزن هستند و به‌راحتی از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شوند.

  • مزیت دیگر این است که آن‌ها قبل از استفاده به هیچ مهارت یا آموزش خاصی نیاز ندارند. هرکسی می‌تواند آن‌ها را به‌راحتی بدون هیچ مشکلی استفاده کند.

  • از این دستگاه می‌توان در هر ارتفاع بالابری استفاده کرد به‌طوری‌که نیاز به شرایط نصب خاصی ندارد.

  • قدرت مانور عالی در فضاهای تنگ

  • اندازه جمع‌وجور در مقایسه با لیفتراک

  • عملکرد آسان‌تر از پالت تراک های دستی

  • کاهش فشار و صدمات ناشی از بارهای متحرک کارگر

  • با انتقال سریع‌تر بارهای بیشتر، بهره‌وری را افزایش دهید

  • انعطاف‌پذیر برای استفاده در انبارها، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، سایر امکانات

  • عملکرد بی‌صدا برای مناطق کاری کم سروصدا

ویژگی های ایمنی استاکر برقی

استکرهای برقی مجهز به انواع ویژگی های ایمنی برای محافظت از اپراتور و سایر افراد در مجاورت هستند. استکرهای الکتریکی دارای آلارم های صوتی هستند که در شرایط خاص به طور خودکار فعال می شوند. به عنوان مثال، هنگامی که استکر به سمت عقب حرکت می کند تا به عابران پیاده نزدیک هشدار دهد، زنگ هشدار معکوس به صدا در می آید. هشدارهای ظرفیت بار زمانی به صدا در می آیند که یک بار به حداکثر ظرفیت نامی استکر نزدیک می شود و به عنوان هشداری برای اپراتور به صدا در می آید. استاکرها همچنین ممکن است زنگ هشداری داشته باشند که در صورت ایستادن اپراتور یا تغییر موقعیت در حین رانندگی فعال می شود.

برخی از ویژگی های ایمنی کلیدی عبارتند از:

چراغ های هشدار و آلارم ها

نشانگر تخلیه باتری: هنگامی که باتری در حال اتمام است با ایجاد یک زنگ صوتی و/یا بصری به اپراتور هشدار می دهد. این امر از گیر افتادن اپراتور در وسط شیفت هنگام از بین رفتن باتری جلوگیری می کند.

هشدار کمربند ایمنی: اگر کمربند ایمنی بسته نشود، یک زنگ هشدار به اپراتور به صدا در می آید. بستن کمربند ایمنی به جلوگیری از آسیب در صورت افتادن یا واژگونی کمک می کند. اکثر استکرهای برقی کار نمی کنند مگر اینکه کمربند ایمنی را بسته باشند.

هشدار پشتیبان: یک بوق صوتی به عابران پیاده در نزدیکی هشدار می دهد که استاکر در حال برگشت است. این از برخوردهای پشتیبان گیری جلوگیری می کند.

هشدار اضافه بار: این هشدار زمانی فعال می شود که بار روی شاخک ها از ظرفیت پشته ساز بیشتر شود. نادیده گرفتن این هشدار می تواند منجر به تصادف واژگونی شود.

کدهای خطا: کدهای خطای تشخیصی نمایش داده شده در صفحه کنترل، اپراتور را از هرگونه نقص فنی آگاه می کند. عیب یابی سریع خطاها می تواند از حوادث ناشی از خرابی تجهیزات جلوگیری کند.

دکمه توقف اضطراری

همه استاکرهای برقی دارای یک دکمه توقف اضطراری هستند که معمولاً یک دکمه بزرگ قرمز رنگ است. این دکمه با فعال شدن بلافاصله برق موتورهای الکتریکی را قطع می کند. اپراتورها باید از توقف اضطراری در صورت ناپایدار شدن پشته یا وضعیت اضطراری استفاده کنند. یک دکمه قرمز بزرگ توقف اضطراری به اپراتور اجازه می دهد تا فورا برق موتور را قطع کند. این کار تمام حرکات استکر را در مواقع اضطراری متوقف می کند. پس از توقف اضطراری، قبل از شروع مجدد کار، سیستم باید ریست شود.

کمربند ایمنی

یک کمربند ایمنی جمع شونده اپراتور را در محفظه صندلی نگه می دارد. این از سقوط و آسیب های احتمالی له شدن جلوگیری می کند. هنگام کار با استکرهای برقی همیشه باید از کمربند ایمنی استفاده کرد. آنها اپراتورها را در داخل محفظه اپراتور محافظت شده در صورت تصادف واژگونی نگه می دارند.

مدیریت شارژ و باتری

استکرهای برقی برای تامین انرژی برای رانندگی و بلند کردن، به باتری‌های داخلی متکی هستند. شارژ و مدیریت صحیح باتری برای بهینه سازی عملکرد، ایمنی و کارایی عملیاتی بسیار مهم است. اکثر استکرهای الکتریکی از باتری های سرب اسید یا لیتیوم یون استفاده می کنند. باتری های سرب اسیدی ارزان تر اما سنگین تر هستند. باتری‌های لیتیوم یون وزن کمتری دارند و سریع‌تر شارژ می‌شوند، اما هزینه بیشتری دارند. ظرفیت باتری به طور معمول از 250Ah تا 500Ah متغیر است.

زمان شارژ

زمان شارژ کامل به نوع باتری، سن، ظرفیت و شارژر مورد استفاده بستگی دارد. باتری‌های لیتیوم یون جدیدتر معمولاً ظرف ۲ تا ۳ ساعت شارژ می‌شوند، در حالی که اسید سرب ممکن است ۶ تا ۸ ساعت برای شارژ کامل طول بکشد. “شارژ فرصتی” سریع می تواند باتری را در 15-30 دقیقه تا حدی شارژ کند.

نشانگر شیب استاکر برقی

نشانگر شیب یک ویژگی حیاتی است که در استکرهای الکتریکی یافت می شود. این گیج به صورت بصری زاویه و شیب دکل استکر را نشان می دهد. تجاوز از زاویه شیب مجاز می تواند باعث واژگونی استکر شود. اپراتورها باید هنگام بلند کردن و پایین آوردن بارها همیشه از نشانگر شیب آگاه باشند.

کاهش سرعت اتوماتیک

استکرهای برقی هنگام بلند کردن یا پایین آوردن دوشاخه ها از ارتفاع معینی به طور خودکار سرعت سفر را کاهش می دهند. این ویژگی احتمال بروز حوادث ناشی از واژگونی را هنگام بالا بردن بارهای زیاد کاهش می دهد. اپراتورها نباید سعی کنند این ویژگی ایمنی را لغو یا غیرفعال کنند. درک و استفاده صحیح از ویژگی های ایمنی در استکرهای الکتریکی برای جلوگیری از صدمات و حوادث در محل کار بسیار مهم است. اپراتورها باید در مورد تمام وسایل ایمنی مخصوص استکرهایی که استفاده می کنند آموزش ببینند.

کاربرد استاکر برقی

کاربرد استاکر برقی

استاکر برقی یک دستگاه ساده و کاربردی است که می‌توان از آن برای مصارف مختلف استفاده کرد. استاکرهای الکتریکی یک ابزار همه کاره برقی برای جابجایی کارآمد بارهای پالت شده ارائه می کنند. قدرت الکتریکی آنها آنها را برای استفاده در داخل خانه ایده آل می کند. با آموزش مناسب، استکرهای الکتریکی به اپراتورها اجازه می دهد تا به طور ایمن و سازنده، ذخیره و جابجایی موجودی را در تنظیمات صنعتی مدیریت کنند.

  • در زمینه کشاورزی: ​​می‌توان از آن برای بارگیری و تخلیه محصولات کشاورزی مانند میوه، سبزیجات، غلات و غیره استفاده کرد.

  • درزمینهٔ صنعت: برای بارگیری و تخلیه کالا از کارخانه‌ها یا انبارها قابل استفاده است.

  • درزمینهٔ جابجایی مواد: برای بارگیری و تخلیه کالا از کامیون یا کانتینر قابل‌استفاده است. و به‌طورکلی استکرهای الکتریکی برای جابجایی کالاها از مکانی به مکان دیگر استفاده می شوند. آن‌ها در انبارها، کارخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ استفاده می‌شوند

  • بارگیری و تخلیه تریلر و کامیون

  • انباشتن و بازیابی پالت ها در انبارها و مکان های ذخیره سازی

عملکرد استاکر برقی

عملکرد استکر برقی

شاخک‌های استاکر به‌راحتی و کاملاً تحت کنترل توسط اپراتور در زیر بار قرارگرفته و سپس به کمک اهرمی که در اختیار اپراتور است، بارها به سهولت بالا و پایین خواهند شد. ویژگی‌هایی مانند تنظیم شاخک‌های استاکر برقی در ابعاد و اندازه‌های مختلف و متناسب با نوع بار ازجمله نکات قابل‌تحسین در این وسیله از ماشین‌آلات انبارداری هست. حرکت شاخک‌ها نیز توسط دکمه‌هایی که بدون اهرم کنترل تعبیه‌شده‌اند، صورت می‌پذیرد. عملکرد این دستگاه به این‌گونه است که باتری به موتور استاکر وصل می‌شود که با ایجاد انرژی الکتریکی موتور دستگاه را متحول می‌نماید. در این نوع محصول بالا و پایین رفتن شاخک‌های دستگاه و حرکت استاکر به جلو و عقب با استفاده از نیروی برق انجام می‌شود.

مطالعه مقاله همه چیز درمورد لیفتراک برقی

یک استاکر برقی مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر در انتخاب یک استاکر برقی دقت کرده باشید و خریدی مناسب را تجربه کرده‌اید باید استاکر برقی شما یار شما در جابه‌جایی بارها باشد . سهولت حمل‌ونقل را برای شما به ارمغان بیاورد. از دیگر ویژگی‌های دستگاه استاکر برقی سالم می‌توان به کنترل آسان دستگاه، استقامت دستگاه و دارا بودن جک هیدرولیکی سالم و بی ایراد اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم در مورد استاکر برقی و نکات آموزشی در زمان کار با آن شمارا راهنمایی کنیم تا شما عزیزان در فضایی امن و مطمئن با آرامش خاطر به انجام امور خود بپردازید.

بایدها و نبایدها در زمان استفاده از استاکر برقی

هر دستگاهی از خودروهای شخصی گرفته تا تجهیزات انبارداری همچون لیفتراک و استاکر برقی یکسری قوانین برای استفاده صحیح دستگاه دارند تا هم عملکرد دستگاه دچار اختلال نشود و هم ایمنی را فراهم سازد.  ازجمله قوانین و نکات استفاده از استاکر برقی عبارت‌اند از:

  • همان‌طور که رانندگی با اتومبیل نیاز به آموزش و اخذ گواهی‌نامه دارد یک اپراتور استاکر برقی هم باید آموزش‌های لازم در مورد نحوه کار کردن با دستگاه را دیده باشد.
  • هر دستگاه جهت بارگیری ظرفیت از پیش تعیین‌شده‌ای دارد که باید با توجه به ظرفیت آن بارگیری شود ، در غیر این صورت عمر مفید دستگاه باگذشت زمان کاهش می‌یابد. اطلاعات مربوط به میزان ظرفیت و سایر ویژگی‌های فنی دستگاه در بدنه آن گنجانده‌شده است که باید در نظر گرفته شود.
  • اپراتور باید بعدازآنکه کارش با استاکر برقی تمام شد شاخک‌های آن را در پایین‌ترین حالت ممکن خود قرار دهد و سپس دستگاه را خاموش کند.
  • هنگام کار با استاکر برقی باید مراقب باتری‌های آن  باشید.  زمانی که باتری‌های استاکر برقی موردبررسی قرار می‌دهید باید به این نکته توجه نمایید  که دو سلول باتری باید به یکدیگر متصل باشند ، زیرا این امر در نحوه کار شما با استاکر برقی اهمیت زیادی دارد  و ایمنی کار شمارا تضمین می‌کند.
  •  شارژ بیش‌ازاندازه و استفاده از شارژر ناقص باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه در مرور زمان می‌شود.
  • اپراتور  باید در هنگام کار با دستگاه به پیام‌هایی که به جهت هشدار علائم دستگاه است توجه کند.
  • اگر برای مدت طولانی از دستگاه استفاده‌نشده است باید حداقل هرماه یک‌بار شارژر آن کاملاً تخلیه و مجدداً شارژ شود.
  • در هنگام پارک استاکر برقی توجه داشته باشید آن را در مسیرهایی که شیب‌دار یا پیچ‌دار هستند پارک نکنید چراکه باعث سقوط دستگاه و آسیب به آن می‌شود.