دکل لیفتراک و کاربرد آن

دکل لیفتراک یکی از مهم‌ترین قطعات لیفتراک است که قبل از خرید لیفتراک، باید مشخص کنید که چه دکلی را نیاز دارید. چراکه در این زمان از شما پرسیده می‌شود که قصد تهیه لیفتراک با چه نوع دکلی را دارید دکل‌ها با توجه به انواعی که دارند کاربرد متفاوتی دارند. جهت پاسخ به پرسش‌های موردنظر خود، کارشناسان فروش کارا ماشین  آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند

دکل لیفتراک

دکل لیفتراک چیست؟

دکل لیفتراک چارچوبی است که به‌عنوان تکیه‌گاه برای بار مواد شما عمل می‌کند. به آن بالابر، بوم یا بازو نیز می‌گویند. دکل به شما این امکان را می‌دهد که بارهای سنگین را به‌راحتی و بدون اینکه به خودتان فشار بیاورید بلند کنید. همچنین می‌توانید طول آن را افزایش دهید تا به مکان‌های بالاتر برسید.

دکل لیفتراک مجموعه‌ای است که به‌صورت عمودی در جلوی لیفتراک نصب‌شده است که شاخک‌ها را بالا و پایین می‌کند. این به‌عنوان ستون فقرات لیفتراک در نظر گرفته می‌شود و به اپراتورها اجازه می‌دهد تا به‌طور مؤثر پالت‌ها و بارهای دیگر را بلند و حمل کنند.

وظیفه اصلی دکل لیفتراک این است که به اپراتورها توانایی بالا و پایین بردن بار تا ارتفاع دلخواه را بدهد. دکل‌های لیفتراک دارای مکانیزم بالابر هیدرولیکی هستند که اپراتور را قادر می‌سازد به‌آرامی دکل را بالا و پایین کرده و شیب شاخک‌ها را تنظیم کند. این اجازه می‌دهد تا پالت‌ها و بارها را جمع‌آوری، انباشته، حمل‌ونقل و به‌طور ایمن و کارآمد قرار دهند.

دکل‌های لیفتراک از دو جزء اصلی تشکیل‌شده‌اند – مجموعه دکل داخلی که حرکت دکل را هدایت می‌کند و دکل بیرونی که سیلندرهای بالابر هیدرولیک را در خود جای می‌دهد. این اجزا باهم، پشتیبانی ساختاری و ظرفیت بالابری را فراهم می‌کنند که به لیفتراک اجازه می‌دهد بارها را بردارد، حمل کند و قرار دهد. دکل به‌عنوان یک کنسول عمل می‌کند، با چرخش عقب در بالا و  چنگال که از ریل‌های دکل داخلی به بالا و پایین می‌لغزد.

اجزای تشکیل دهنده دکل لیفتراک

اجزای تشکیل دهنده دکل لیفتراک

دکل دارای دو قسمت اصلی است: بوم و سر دکل.

  • بوم: قسمت طولانی لیفتراک است که از شاسی آن امتداد می‌یابد تا بار را پشتیبانی کند. نمی‌چرخد ​​اما در یک انتهای دکل ثابت می‌شود.

  • سردکل: حول محوری در انتهای دیگر خود می‌چرخد ​​و بااتصال به مکانیسم محرک در داخل شاسی دستگاه، حرکت کل ساختار را فراهم می‌کند.

اگر قصد خرید دکل لیفتراک برای لیفتراک فعلی خود دارید و نیاز به راهنمایی دارید تا خریدی مطمئن را تجربه کنید با کارشناسان فروش کارا ماشین از طریق شماره 02153149000 تماس حاصل فرمایید.

انواع دکل لیفتراک

چه نوع دکلی برای لیفتراک خود نیاز دارید؟ این ممکن است سؤالی باشد که در خرید هر نوع لیفتراکی همچون لیفتراک برقی، لیفتراک دوگانه سوز و لیفتراک دیزلی برای شما مطرح شود. شناخت انواع دکل‌های موجود و کارهایی که هرکدام می‌توانند انجام دهند برای انتخاب مفید است. . انواع مختلفی از دکل‌های لیفتراک وجود دارد که به شاخک‌ها اجازه می‌دهد تا در ارتفاعات مختلف قرار گیرند تا نیازهای مختلف بارگیری و تخلیه را برآورده کنند:باهم به بررسی انواع دکل لیفتراک می‌پردازیم

انواع دکل لیفتراک

دکل یک کشو (عمودی استاندارد)

این نوع دکل که به آن قائم استاندارد نیز گفته می‌شود، دکل یک کشویی از دو ریل که یکی از آن‌ها ریل خارجی ثابت و دیگری ریل داخلی متحرک است تشکیل‌شده است. این دکل ساده یا استاندارد از دو سیلندر بالابر جانبی برای بالا بردن مستقیم ریل‌های داخلی استفاده می‌کند.این نوع دکل می‌تواند بار را تا ارتفاع محدودی جابه‌جا کند.

دکل دو کشویی (دکل دوبلکس)

دکل دو کشویی شبیه به حالت دکل استاندارد است و به همان روش کار می‌کند، با این تفاوت که یک سیلندر اصلی هیدرولیک که در مرکز دکل نصب‌شده است که به بالا بردن و جابه‌جایی بارها در ارتفاع بیشتر کمک می‌کند. این در حالی است که خود دکل ثابت است. از این دکل دو کشویی برای لیفتراک‌ها و محیط‌هایی که نیاز به‌قرار دادن بار ها در طبقات بالا دارند استفاده می‌شود. دکل‌های دوحالته، که گاهی اوقات به آن‌ها “دکل‌های دومرحله‌ای” نیز می‌گویند، به چنگال‌ها اجازه می‌دهد تا در یک موقعیت پایین یا بالا قرار گیرند. این ساده‌ترین سبک دکل است و اغلب در لیفتراک‌های برقی فشرده یافت می‌شود. سیلندرهای دکل در یک دکل دوحالته به شاخک اجازه می‌دهد تا بین دو ارتفاع بالا و پایین حرکت کند. دکل‌های دو کشویی ساده‌ترین و فشرده‌ترین نوع دکل هستند. آن‌ها تطبیق‌پذیری ارتفاع بالابر را ارائه می‌دهند درحالی‌که وزن را به حداقل می‌رساند و دوام را به حداکثر می‌رساند.

مزایای دکل دو کشویی

  • جمع‌وجور و سبک در مقایسه با دکل‌های بلندتر
  • سیستم هیدرولیک ساده با حداقل اجزا
  • طراحی بادوام، مستحکم و کم تعمیر و نگهداری
  • دو ارتفاع چنگال مجزا را برای جابجایی بارها فراهم می‌کند
  • هزینه کمتر نسبت به دکل‌های چندحالته بلندتر

معایب دکل دو مرحله‌ای

  • فقط دو گزینه ارتفاع چنگال را ارائه می‌دهد
  • حداکثر ارتفاع چنگال کمتر از سایر انواع دکل
  • برای بارگذاری طبقه‌ای یا انباشته شدن در ارتفاع مناسب نیست
  • ارتفاع جابجایی ممکن است برای برخی کاربردها ناکافی باشد
  • نیاز به جابجایی مکرر برای ارتفاع‌های مختلف بار دارد

دکل سه کشویی (Triplex)

دکل سه کشویی از سه مجموعه ریل، دو ریل متحرک کشویی و یک ریل ثابت برای بالابردن سه مرحله‌ای بارها استفاده می‌کند. عملکرد دکل سه کشویی همانند دکل دو کشویی است با این تفاوت که دکل سه کشویی بارها تا ارتفاع بالاتری نسبت به دو کشویی جابه‌جا می‌کند. دکل سه کشویی دارای 3 سیلندر هیدرولیک هست، سیلندر اولیه امکان بالابردن شاخک‌ها را فراهم می‌کند. سیلندرهای بالابر ثانویه به ریل‌های میانی متصل می‌شوند. هنگامی‌که این سیلندرها شروع به بلند شدن می‌کنند، ریل‌های میانی را مستقیماً بلند می‌کنند.این نوع از دکل‌ها بیشتر در بندرها یا معادن استفاده می‌شوند. دکل‌های سه‌حالته، که گاهی اوقات به آن‌ها دکل‌های سه مرحله‌ای نیز گفته می‌شود، به شاخک‌ها اجازه می‌دهند تا به سه موقعیت مختلف ارتفاع بلند شوند. این نوع دکل در انبارهایی که باید به سطوح مختلف قفسه برسید مفید است.

بنابراین به‌طور خلاصه، دکل سه کشویی موقعیت سازش خوبی بین انعطاف‌پذیری و هزینه ارائه می‌دهند. آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به‌طور مؤثر به چندین ارتفاع برسید، درحالی‌که ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر از یک دکل آسانسور کامل آزاد هستند. محدودیت‌های اصلی موقعیت‌های ثابت هستند، بنابراین شما توانایی کمتری برای تنظیم دقیق ارتفاع دوشاخه در مقایسه با طراحی آسانسور آزاد دارید. اما برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی انبار که به‌طورمعمول نیاز به دسترسی به سطوح مختلف دارید، دکل سه موقعیت یک انتخاب عالی است.

مزایای دکل سه کشویی

  • به‌سرعت بین سه موقعیت ارتفاع جابجا شوید
  • می‌تواند به سطوح مختلف قفسه‌بندی در یک انبار برسد
  • موقعیت‌های بیشتری نسبت به دکل دومرحله‌ای
  • مقرون‌به‌صرفه تر از دکل آسانسور کامل رایگان

معایب دکل دو مرحله‌ای

  • فقط به سه موقعیت و ارتفاع چنگال محدودشده است
  • به‌اندازه یک دکل آسانسور کامل آزاد انعطاف‌پذیر نیست
  • ممکن است قادر به تنظیم دقیق ارتفاع چنگال برای برخی از بارها نباشد
  • هنوز هم باید به‌صورت دستی بین موقعیت‌های تنظیم‌شده بالا/پایین شود

دکل چهار کشویی (دکل QFV)

این دکل از چهار مجموعه ریل و یک مجموعه زنجیر اضافه برای بالابردن  چهار مرحله‌ای بار استفاده می‌کند. دکل چهار کشویی اساساً مانند دکل‌های سه کشویی کار می‌کنند، با این تفاوت که این دکل‌ها تا ارتفاع بیشتری قابلیت بالا رفتن دارند. به همین دلیل برای استفاده از آن‌ها ، اپراتورها باید کاملاً متخصص و آموزش‌دیده باشند تا دچار محدودیت در دید نشوند. دکل‌های لیفتراک چهار کشویی به چنگال‌ها اجازه می‌دهد تا در چهار ارتفاع مختلف و از پیش تعیین‌شده تنظیم شوند. این نوع دکل دارای سیلندرهای هیدرولیک در داخل است که به اپراتور اجازه می‌دهد به‌راحتی شاخک‌ها را تا یکی از چهار ارتفاع تنظیم‌شده بالا ببرد.

مزایای دکل چهار کشویی

  • انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به دکل دو یا سه‌حالته، زیرا گزینه‌های ارتفاع بیشتری وجود دارد. این به شما امکان می‌دهد بین ارتفاعات از پیش تعیین‌شده بیشتری برای کارهای بارگیری مختلف تنظیم کنید.
  • کارکرد سریعتر از دکل بالابر کامل آزاد است زیرا شاخک‌ها فقط باید به یکی از موقعیت‌های تنظیم‌شده بلند شوند. نیازی به بالا و پایین بردن دستی نیست.
  • مقرون‌به‌صرفه تر از دکل آسانسور کامل رایگان. طراحی ساده‌تر هزینه‌های ساخت را کاهش می‌دهد.

معایب دکل چهار کشویی لیفتراک

  • انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به یک دکل آسانسور کامل که در آن چنگال‌ها را می‌توان در هر ارتفاعی، نه‌فقط گزینه‌های از پیش تعیین‌شده، قرارداد. اگر ارتفاع بار با یکی از موقعیت‌های از پیش تعیین‌شده مطابقت نداشته باشد، این می‌تواند برخی از وظایف بارگیری را دشوارتر کند.
  • ارتفاعات ثابت ممکن است برای انواع خاصی از بارها یا تنظیمات قفسه‌بندی به‌خوبی کار نکنند. گاهی اوقات ممکن است به تنظیم دقیق ارتفاع چنگال نیاز باشد.
  • در بیشتر موارد به بلندی یک دکل آسانسور کامل آزاد نیست، بنابراین ممکن است برای چیدن بارها در ارتفاعات بالا به‌خوبی کار نکند.
خرید دکل لیفتراک

انتخاب دکل مناسب

انتخاب دکل مناسب برای لیفتراک شما به عوامل متعددی مرتبط با نیازهای عملیاتی و کاربرد شما بستگی دارد. ملاحظات کلیدی هنگام انتخاب دکل عبارت‌اند از:

  • ارتفاع بالابر: برای بلند کردن بارها به چه ارتفاعی نیاز دارید؟ دکل‌های دومرحله‌ای تطبیق‌پذیری ارتفاع بالاتر را در مقایسه با دکل‌های تک‌مرحله‌ای ارائه می‌دهند. دکل‌های تلسکوپی بیشترین انعطاف‌پذیری در ارتفاع رادارند.
  • ظرفیت بار: حداکثر وزن بارهایی که برای بلند کردن نیاز دارید چقدر است؟ مطمئن شوید که دکلی را انتخاب کنید که برای نیازهای ظرفیت شما رتبه‌بندی شده است.
  • مرکز بار: مرکز ثقل بارهای رایج شما کجاست؟ یک دکل با مرکز بار مناسب برای پایداری انتخاب کنید.
  • ترخیص سقفی: آیا محدودیت ارتفاعی در تأسیسات شما وجود دارد؟ درها و سقف‌ها را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که دکل مناسب است.
  • دید: اگر دید روبه‌جلو در اطراف دکل مهم است، دکل باریک‌تری را در نظر بگیرید. یا طرح دکل افست را انتخاب کنید.
  • مانور پذیری: دکل‌های باریک‌تر مانور بهتری را در فضاهای تنگ فراهم می‌کنند. اما ممکن است دید جانبی را محدود کند.
  • طول چنگال: چنگال‌های بلندتر به شما امکان می‌دهد بارهای بزرگ‌تر و با اندازه‌های متفاوت را تحمل‌کنید. اما قدرت مانور را کاهش دهید.
  • جابجایی جانبی: تعویض جانبی یکپارچه روی دکل انعطاف‌پذیری موقعیت بار را فراهم می‌کند. اگر بارگیری اسکله یا قفسه محکم باشد مفید است.

به‌عنوان‌مثال، انباری با راهروهای باریک بالا از یک دکل باریک تلسکوپی دومرحله‌ای برای حداکثر ارتفاع بالابر و قابلیت مانور بهره می‌برد. یک محل ساخت‌وساز با زمین ناهموار ممکن است به یک دکل بالشتک با دوشاخه‌های بلند و ظرفیت بالابر بالا نیاز داشته باشد. هنگام انتخاب دکل لیفتراک، نیازهای کاربردی منحصربه‌فرد خود را در نظر بگیرید.

ایمنی دکل لیفتراک

اگر اقدامات احتیاطی مناسب انجام نشود، کار کردن لیفتراک با دکل بلند می‌تواند خطرات ایمنی را به همراه داشته باشد. برخی از خطرات کلیدی که باید از آن‌ها آگاه بود عبارت‌اند از:

خطرات واژگونی: اگر دکل بیش‌ازحد با توزیع نابرابر بار یا در حین چرخش بالا برود، لیفتراک‌ها می‌توانند ناپایدار شوند و واژگون شوند. همیشه نمودار ظرفیت بار لیفتراک را دنبال کنید و از ارتفاع بیش‌ازحد خودداری کنید.

ضربه زدن به اشیاء بالای سر: مراقب لوله‌های بالای سر، چراغ‌ها، آبپاش‌ها و غیره باشید که دکل هنگام بالا آمدن به آن‌ها برخورد کند. فاصله باید قبل از بالا بردن بررسی شود.

جابجایی بارها: بارهای ایمن نمی‌توانند در صورت بلند شدن از شاخک‌ها بلغزند یا سقوط کنند. قبل از بلند کردن، مطمئن شوید که پالت‌ها و بارها پایدار و در مرکز قرار دارند.

دید کاهش‌یافته: ممکن است اپراتورها با دکل برافراشته، آنچه را که در مقابل آن‌ها قرار دارد از دست بدهند. بسیار احتیاط کنید، به‌آرامی حرکت کنید و درصورتی‌که دید توسط دکل محدودشده است از نقطه‌ای استفاده کنید.

برخی از بهترین شیوه‌ها برای عملکرد ایمن دکل لیفتراک عبارت‌اند از:

  • پایین نگه‌داشتن دکل‌ها در هنگام بارگیری/تخلیه فعال.
  • کج کردن دکل‌ها به عقب هنگام بالا آمدن برای بهبود پایداری.
  • قبل از بلند شدن در فضاهای تنگ به هر دو طرف نگاه کنید.
  • ایمن‌سازی بارهای ناپایدار یا جابجایی قبل از بلند کردن.
  • دریافت کمک برای هدایت در صورت مسدود شدن دید.
  • پیروی از محدودیت ارتفاع بالابر سازنده.
  • کند کردن عملکرد برای سطوح ناهموار یا پیچ‌های محکم.
  • اپراتورها با انجام اقدامات احتیاطی مناسب در مورد دکل‌های لیفتراک می‌توانند از حوادث و صدمات جلوگیری کنند. هنگام کار با دکل مرتفع همیشه ایمنی را بر سرعت یا راحتی در اولویت قرار دهید..

نکات ضروری قبل از خرید دکل لیفتراک

چندین فاکتور وجود دارد که باید قبل از خرید دکل لیفتراک  و یا حتی قبل از خرید لیفتراک صفر به آن‌ها توجه کرد.

  • اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که آیا به دکل چهارپایه یا سه‌پایه نیاز دارید یا خیر. اگر می‌خواهید از لیفتراک خود در داخل انبار خود استفاده کنید، به یک دکل چهارپایه نیاز دارید. بااین‌حال، اگر می‌خواهید از لیفتراک خود در خارج از زمین در زمین‌های ناهموار استفاده کنید، یک دکل سه‌پایه برای کاربرد شما مناسب‌تر خواهد بود.

  • نکته بعدی که هنگام خرید دکل جدید باید به آن فکر کنید این است که آیا روی شاسی لیفتراک فعلی شما قرار می‌گیرد یا خیر. اگر دکل جدید روی شاسی فعلی شما قرار نگیرد، بی‌فایده خواهد بود مگر اینکه وسیله نقلیه دیگری با ابعاد و نقاط نصب مشابه با مدل فعلی لیفتراک شما داشته باشید.

  • آخرین چیزی که هنگام خرید دکل جدید باید در نظر بگیرید، استحکام کلی و ظرفیت وزن آن است.