بازرسی فنی لیفتراک و استاندارد مربوط به آن (ISQI)

بازرسی فنی لیفتراک و استاندارد لیفتراک با توجه به کاربرد زیاد تجهیزات باربری در کلیه صنایع و فعالیت‌های روزانه صنعتی و غیر صنعتی اهمیت زیادی دارد، توجه ویژه به مباحث ایمنی در بهره‌برداری از این تجهیزات از اهمیت زیادی برخوردار است علاوه بر این الزامات قانونی و سازمانی در خصوص حداقل شرایط استفاده ایمن از این تجهیزات تعریف شده است که بهره‌برداران ملزم به رعایت آن‌ها می‌باشند. عدم توجه به این مهم می‌تواند احتمال بروز حادثه و خسارات جانی و مالی در مجموعه‌ها به شدت افزایش دهد. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI اقدام به ارائه خدمات بازرسی جرثقیل، بالابر،لیفتراک و سایر تجهیزات باربرداری نموده است. این خدمات در حوزه‌های ساخت، نصب و بهره‌برداری بنا به درخواست متقاضیان صورت می‌پذیرد. استاندارد بازرسی لیفتراک در ایران بر اساس استاندارد ASME- ANSI می‌باشد و حداکثر زمان صدور گواهینامه سلامت دستگاه یک ساله است

مواردی که در بازرسی لیفتراک در سه مرحله بازرسی لیفتراک صفر( پیش عملیاتی)، بازرسی لیفتراک در حین بهره‌برداری و بازرسی لیفتراک حین نصب باید لحاظ شود هر کدام ابزار و بررسی‌های خود را نیاز دارد

بازرسی فنی لیفتراک

بازرسی جرثقیل و لیفتراک صفر ( پیش عملیاتی)

تولیدکنندگان جرثقیل، بالابر و سایر تجهیزات باربرداری جهت افزایش مزیت رقابتی، ارتقاء کیفیت و ورود به بازارهای جهانی ملزم به رعایت استاندارد‌های بین‌المللی ساخت این تجهیزات هستند. در این راستا استفاده از مشاوره‌های کارشناسان  می‌تواند برای منجر به کوتاه‌تر شدن مسیر رسیدن به اهداف کیفی این مجموعه‌ها باشد. مواردی که در بازرسی‌های حین ساخت و قبل از خرید لیفتراک مورد بازرسی و بررسی قرار می‌گیرد شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بررسی امکانات مجموعه‌های تولیدی و انطباق با حداقل‌های مورد نیاز جهت تولید محصول
  • بررسی صلاحیت پرسنل درگیر با فرایند تولید
  • بررسی فرایند تولید
  • بررسی کفایت سیستم کنترل کیفیت مجموعه
  • بررسی طراحی محصولات تولیدی
  • نظارت و بازرسی فرایند ساخت
  • انجام تست‌های عملکردی

خرید لیفتراک دیزل

بازرسی جرثقیل و لیفتراک حین بهره برداری

مطابق الزمات استاندارد تجهیزات باربرداری در حین بهره‌برداری می‌بایست حداکثر به صورت سالیانه توسط یک شرکت بازرسی شخص ثالث بازرسی شده و گواهی ایمنی اخذ نمایند.تجهیزاتی که بیش از ۶ ماه از آنها استفاده نشده باشد نیز باید اقدام به اخذ گواهی ایمنی نمایند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خدمات ادواری تجهیزات باربرداری را مطابق با آخرین استاندارد‌های روز دنیا به شرح زیر ارائه می‌دهد .

  • جرثقیل سقفی (Overhead Crane) مطابق استاندارد ASME B30.2
  • جرثقیل برجی-تاور (Tower Crane) مطابق استاندارد ASME B30.3
  • جرثقیل متحرک-موبایل (Mobile Crane) مطابق استاندارد ASME B30.5
  • لیفتراک مطابق استاندارد ANSI B56.1
  • بالابر مطابق استاندارد ISIRI 12532

مشاهده و خرید لیفتراک 5 تن دیزل

بازرسی جرثقیل و لیفتراک حین نصب

تجهیزات باربرداری که نیاز به نصب اولیه دارند باید مطابق دستورالعمل‌های سازنده و الزامات استاندارد نصب شوند. در صورتی که در فرآیند نصب الزامات رعایت نشده و مستندسازی صحیح انجام نگرفته باشد امکان صدور گواهی بهره‌برداری نیز وجود نخواهد داشت. لذا بهره برداران محترم می‌توانند قبل از شروع فرآیند نصب تجهیزات باربرداری هماهنگی لازم را با این شرکت انجام داده و از مشاوره رایگان کارشناسان این شرکت استفاده نمایند.

چک لیست دوره ای لیفتراک

 چک لیست بازرسی دوره‌ای

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در چک لیست خود در حدود 60 سوال قرار داده است با پنج بخش متفاوت که در ادامه به بررسی تمامی بخش‌ها می‌پردازیم

1)الزامات عمومی، دستورالعمل و علامتگذاری

2)موارد خودرویی

3)الزامات چنگک و متعلقات اتصالی

4)تجهیزات کنترلی و برقی و محدودکننده‌ها

5) سكوي بالابرنده و سكوي بالابرنده جايگاه كاري

در بخش الزامات عمومی، دستورالعمل و علامتگذاری سوالاتی در خصوص داشتن دفترچه تعمیر و نگهداری، اطلاعات پلاک و مشخصات آن در تمامی لیفتراک‌ها، اطلاعاتی در خصوص تجهیزات اتصالی و پلاک‌های آن، سازگاری دستگاه لیفتراک با محیط کاری ، اطلاعاتی در خصوص حفاظ بالاسری لیفتراک و بررسی شرایط ایمنی آن برای عدم نصب و…است که تمامی این سوالات دارای امتیازهای جداگانه‌ای است

موارد خودرویی در این بخش بسیار مهم است تمام موارد مربوط به لیفتراک در 15 سوال قرار دارد از سوالاتی مربوط به مجهز بودن به وسایل هشدار دهنده، و نشان دهنده‌ها، درنظر گرفتن تمهیداتی برای تنظیم مجدد قطعات جدا شده، اطلاعاتی در خصوص ترمز پارک و هشداردهنده های آن و…

چنگگ‌ها یا شاخک‌ها در لیفتراک یکی از کلیدی‌ترین ابزار در لیفتراک هستند که تیم بازرسی چندین سوال را تنها در این حوزه برای بررسی شاخک‌ها مطرح می‌کنند زیرا می‌تواند به موتور هیدرولیک خود آسیب بزند. بازرسی ظاهری شاخک‌ها، زاویه سطوح تیغه‌ها، عدم فرسودگی تیغه‌ها و … از عواملی است که نمایندگان بازرسی کشور در سوالات، مطرح کرده و بررسی می‌کنند.

تجهیزات کنترلی و برقی و محدودکننده‌ها

در این بخش نمونه های از سوالاتی که مطرح شده را بیان می‌کنیم.

  • آیا تمهیداتی جهت ممانعت از حرکت تجهیزات مکانیکی مانند مکانیزم بالابری و مکانیزم شیب‌دهی بار و غیره بیش از مقادیر طراحی پیش بینی شده است ؟
  • آیا لیفتراک مجهز به وسایل هشداردهنده مانند ناقوس ، زنگ ، سوت ، بوق ، چراغ گردان یا فلاش شده است ؟
  • آیا محدودکننده و نشان دهنده تعبیه شده است ؟
  • آیا در صورت نیاز به جداسازی اجزا در حین آزمون بعد از آزمون ، امکانات وارسی و یا تنظیم مجدد وسایل فراهم شده است؟
  • آیا هشدارهای نشانگر و محدود کننده‌ها و نشان دهنده ها پیش بینی شده است ؟
  • آیا تمامی حرکات در لیفتراک بوسیله نیروی خارجی و یا توصیه سازنده دارای محدودیتهای حرکتی می‌باشد ؟
  • آیا باطری‌ها، موتور الکتریکی، کنترلرها، وسایل محافظتی، اتصالات و هادی‌های الکتریکی برای عملکرد مناسب بازرسی می‌شوند و توجه ویژه به عایق بودن و جلوگیری از شوک الکتریکی شده است ؟
  • آیا وسیله ای پیش بینی شده است تا در صورت واژگونی لیفتراک، باطریهای بیش از 100 میلیمتر جابجا نشوند ؟
  • و…….

در بخش سكوي بالابرنده و سكوي بالابرنده جايگاه كاري، سوالاتی در خصوص ظرفیت لیفتراک برای جابه جایی سکو، عدم نوسانات و لغزش‌ها سکو، اطلاعاتی در خصوص حداقل مساحت سکو، ضریب ایمنی سکو و…. را شامل می‌شود.

موارد بازرسی لیفتراک ها در قانون حفاظت و بهداشت کار ایران

موارد بازرسی لیفتراک ها  در قانون حفاظت و بهداشت کار ایران

آئین نامه حفاظتي وسايل حمل و نقل و جابجا کردن مواد و اشیاء در کارگاهها: ماده ۱۵ : قبل از به کار انداختن بالابر نو باید تمام قسمتهای آن توسط شخص صلاحیت دار بازرسی و آزمایش شود.

قطعات یاتاقان‌هاي ضربه خور دستگاههاي بالابر و همچنین قطعات یاتاقان‌های مربوط به چرخهایی که روی ریل حرکت می‌کند در بازرسی بالابر باید :

  1. همه روزه قبل از استفاده از بالابر به منظور پي بردن به قسمتهاي شل شده و خورد شده، بازرسی بالابر توسط کارگر مربوطه دقیقاً بازدید شود.2
  2. هر هفته يك بار به وسيله يك نفر متخصص تمام قسمتهاي آن دقیقاً و کاملاً بازرسی فنی شود .
  3. حداقل هر ۱۲ ماه يك بار به وسيله يك نفر متخصص مسئول ) شرکت بازرسی ( تمام قسمتهاي آن دقیقاً و کاملاً بازرسي فنی و ایمنی شود.
  4. پس از هر تعمیر یا تغییر کلی تمام قسمتهاي بالابر توسط يك نفر متخصص مسئول بازرسی شود.

کابلها ، زنجیرها، تسمه ها، طنابها ، قلابها و به طور کلی لوازمی که جهت بلند کردن بار مورد استفاده قرار می‌گیرد همه روزه باید به وسیله کارگران علامت دهنده و یا اشخاص دیگری که به عنوان كمك به اپراتور از روي زمين دستور می‌دهند مورد بازدید قرار گیرد.

کابلها ، زنجیرها ، تسمه ها، طنابها ، قلابه، شیارها، ترمزها و لوازم خودکار الکتریکی

بازرسی لیفتراک باید حداقل هر سه ماه يك بار توسط متخصص مسئول كاملاً و دقیقاً انجام شود.

مشاهده و خرید لیفتراک برقی 3 تن

پس از هر بازرسی جرثقیل و آزمایش موضوع بند ۳ و بند ۴ ماده ۱۶ و ماده ۱۸ مقام یا متخصص مسئول باید گواهی نامه اجازه کار گواهینامه سلامت صادر نماید این گواهی نامه باید همیشه به وسیله مؤسسه مربوطه بايگاني و نگهداري شود و در هنگام لزوم ارائه گردد. جرثقیل ها در حال حاضر بخشی جدا نشدنی از صنعت ساخت و ساز می‌باشند امروزه جرثقیل‌ها در مواردی که نیروی انسانی قادر به انجام آن نیست برای جابجایی بارها و مواد و مصالح ساختمانی در برجهای بلند نقش مهمی دارند و به دلیل تخصصی بودن نصب و راه اندازی آنها بحث ایمنی و بازرسی جرثقیل جز موارد فنی میباشد که تکنیسینها و نیروی آموزش دیده خود را می طلبد.

در نهایت باید به این موضوع توجه کنیم بازرسی اولیه و بازرسی ادواری در این است که در بازرسی اولیه سازه/ جوش/ متریال و …. موارد ایمنی بررسی می‌شود درحالی که در بازرسی ادواری فقط صحت عملکرد و موارد ایمنی بررسی می‌شود