انواع موتور لیفتراک برقی

لیفتراک‌های برقی به دلیل بهره‌وری بهبودیافته و آلایندگی کمتر در مقایسه با لیفتراک‌های موتور احتراق داخلی به گزینه‌ای استاندارد برای بسیاری از عملیات انبارداری و لجستیک تبدیل‌شده‌اند. در قلب هر لیفتراک برقی موتور آن قرار دارد که قدرت بلند کردن، جابجایی و دست‌کاری بارها را فراهم می‌کند. در زمان خرید لیفتراک برقی، موتورهای لیفتراک برقی انواع مختلفی دارند، موتورهای الکتریکی DC ازنظر تاریخی رایج‌ترین آن‌ها هستند، اما موتورهای AC به دلیل مزایای عملکرد و کارایی محبوبیت پیدا می‌کنند.

موتور لیفتراک برقی

موتور یکی از مهم‌ترین اجزای یک لیفتراک برقی است. باید گشتاور و قدرت کافی برای شتاب دادن، بلند کردن، پایین آوردن و هدایت بارها در شرایط سخت فراهم کند. انواع مختلف موتور دارای مزایا و معایب ذاتی هستند که آن‌ها را برای کاربردهای خاص مناسب می‌کند. انتخاب موتور بهینه بر بهره‌وری و هزینه‌های عملیاتی ناوگان لیفتراک تأثیر می‌گذارد. درک توانایی‌ها و محدودیت‌های انواع موتورهای اصلی لیفتراک برقی، دانش ضروری برای مدیران ناوگان، سرپرستان انبار و اپراتورهای لیفتراک است.

 این مقاله مروری بر انواع غالب موتورهای لیفتراک برقی ازجمله موتورهای DC، موتورهای القایی AC و موتورهای DC بدون جاروبک ارائه می‌دهد. این اصل اصول عملیاتی هر نوع موتور، نقاط قوت و ضعف، سیستم‌های کنترل، ملاحظات اندازه، بهترین شیوه‌های تعمیر و نگهداری و چشم‌انداز آینده فناوری‌های موتور لیفتراک را پوشش می‌دهد. با این دانش اساسی، کسانی که مسئول تهیه و راه‌اندازی لیفتراک‌های الکتریکی هستند، برای انتخاب پیکربندی بهینه کامیون برای به حداکثر رساندن بهره‌وری و بازگشت سرمایه، مجهزتر خواهند بود.

مطالعه مقاله آشنایی با ویژگی لیفتراک خوب

موتور dc لیفتراک برقی

موتورهای DC  لیفتراک برقی

موتورهای لیفتراک برقی DC یکی از رایج‌ترین انواع موتورهای الکتریکی هستند که امروزه در لیفتراک استفاده می‌شود. DC مخفف “جریان مستقیم” است، به این معنی که جریان در یک‌جهت از موتور عبور می‌کند. در داخل یک موتور DC آهنرباهای ثابتی وجود دارد که توسط یک آرمیچر چرخان احاطه‌شده‌اند. آرمیچر شامل سیم‌پیچ‌هایی است که به‌عنوان آهنربای الکتریکی عمل می‌کنند. هنگامی‌که برق از باتری لیفتراک به موتور اعمال می‌شود، سیم‌پیچ‌های پرانرژی میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند. برهمکنش میدان‌های مغناطیسی سیم‌پیچ‌ها و آهنرباهای دائمی باعث چرخش آرمیچر می‌شود. این نیروی دورانی برای چرخاندن چرخه‌ای لیفتراک استفاده می‌شود.

مشاهده مقاله تاثیر لیفتراک برقی در آلودگی

برخی از مزایای کلیدی موتورهای DC در لیفتراک عبارت‌اند از:

  • طراحی ساده و ناهموار با قطعات متحرک کم. این باعث می‌شود آن‌ها بادوام و قابل‌اعتماد باشند.

  • کنترل سرعت آسان. سرعت را می‌توان با تغییر ولتاژ اعمال‌شده به موتور تغییر داد. این امکان شتاب گیری و ترمز نرم را فراهم می‌کند.

  • گشتاور راه‌اندازی بالا که اجازه می‌دهد بارهای سنگین را از حالت سکون بلند کنید.

  • ترمز احیا کننده امکان‌پذیر است. انرژی جنبشی گرفته‌شده در هنگام ترمز گیری می‌تواند برای شارژ مجدد باتری لیفتراک بازگردانده شود.

از معایب موتورهای DC می‌توان به راندمان کمتر در مقایسه با موتورهای AC، تعمیر و نگهداری بیشتر به دلیل برس ها و نیاز به کنترلرهای اضافی برای امکان ترمز احیاکننده اشاره کرد. اما درمجموع، سادگی، دوام و قابلیت کنترل موتورهای DC آن‌ها را به انتخابی رایج برای لیفتراک برقی امروزه تبدیل کرده است. پیشرفت‌ها در کنترل‌کننده‌های موتور الکترونیکی به رفع برخی از معایب سنتی موتورهای DC نیز کمک می‌کند.

مطالعه مقاله چک لیست روزانه لیفتراک

موتور ac لیفتراک برقی

موتورهای AC  لیفتراک برقی

موتورهای AC یا جریان متناوب معمولاً در لیفتراک‌ برقی استفاده می‌شوند. برخلاف موتورهای DC، موتورهای AC به برق جریان متناوب از باتری متکی هستند. این جریان متناوب به میدان مغناطیسی موتور اجازه می‌دهد که به‌طور مداوم قطبیت را معکوس کند، که باعث چرخش روتور موتور می‌شود.

اجزای کلیدی موتور AC لیفتراک برقی عبارت‌اند از:

  • استاتور:  قسمت ثابتی که میدان مغناطیسی دوار را تولید می‌کند. از فولاد چندلایه انباشته‌شده با سیم‌پیچی تشکیل‌شده است. هنگامی‌که جریان متناوب از سیم‌پیچ‌ها عبور می‌کند، یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد می‌کند.

  • روتور: قسمت دوار داخل استاتور. روتور که از فولاد چندلایه و سیم‌پیچ ساخته‌شده است، می‌چرخد ​​تا مرتباً با میدان مغناطیسی دوار هماهنگ شود.

  • شفت: به روتور متصل می‌شود و برای انتقال نیروی چرخشی برای به حرکت درآوردن چرخ ها استفاده می‌شود.

  • بلبرینگ: اجازه دهید روتور به‌آرامی در داخل استاتور بچرخد.

  • برس ها و کموتاتور: طرح‌های قدیمی‌تر از برس هایی استفاده می‌کنند که با کموتاتور روتور تماس می‌گیرند تا نیرو را انتقال دهند. طرح‌های جدیدتر بدون برس این جزء را حذف می‌کنند.

موتورهای AC چندین مزیت برای استفاده از لیفتراک دارند:

  • کنترل سرعت ساد: با تغییر فرکانس جریان متناوب، سرعت موتور به‌راحتی قابل تنظیم است. این امکان کنترل صاف شتاب و کاهش سرعت را فراهم می‌کند.

  • گشتاور راه‌اندازی بالاتر: موتورهای AC می‌توانند گشتاور راه‌اندازی بالایی تولید کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد در هنگام استارت از حالت سکون، بارهای سنگین را تحمل کنند. این گشتاور حدود 3 برابر موتورهای DC معادل است.

  • دوام و قابلیت اطمینان: طراحی موتورهای AC در مقایسه با موتورهای DC قطعات کمتری دارند که می‌توانند فرسوده شوند. آن‌ها بسیار قوی هستند و برای استفاده صنعتی مناسب هستند.

  • ترمز احیاکننده: هنگام کاهش سرعت، موتورهای AC می‌توانند انرژی جنبشی را به برق تبدیل کنند. با این کار برق برای شارژ مجدد باتری ارسال می‌شود.

  • کنترل سرعت متغیر ساده، گشتاور راه‌اندازی بالا، و ترمز احیاکننده، موتورهای AC را به انتخاب ارجح برای لیفتراک‌های الکتریکی مدرن تبدیل می‌کند. بهبود مستمر در الکترونیک قدرت و سیستم‌های کنترل، موتورهای AC را گزینه‌های کارآمدتر و مطمئن‌تر کرده است.

موتور dc بدون جاروبک لیفتراک برقی

موتورهای DC بدون جاروبک

موتورهای DC بدون جاروبک، که به‌عنوان موتورهای BLDC نیز شناخته می‌شوند، یکی از آخرین پیشرفت‌ها در فناوری موتور الکتریکی برای لیفتراک‌ها و سایر تجهیزات جابجایی مواد هستند. همان‌طور که از نام آن پیداست، موتورهای BLDC مانند موتورهای DC سنتی حاوی برس نیستند. در عوض، موتورهای BLDC از یک کنترل‌کننده الکترونیکی و سنسورهای موقعیت استفاده می‌کنند تا به صورت دینامیکی جریان را در سیم‌پیچ‌های موتور تغییر دهند و میدان‌های مغناطیسی دوار ایجاد کنند. این مکانیسم تعویض و تعویض الکترونیکی جای برس ها را می‌گیرد.

موتورهای DC بدون جاروبک دارای چندین مزیت نسبت به موتورهای DC براش دار هستند:

مشاهده مقاله آموزش شستن لیفتراک

  • راندمان بالاتر و گرمای هدررفته کمتر به دلیل نداشتن برس و کموتاتور

  • سرعت بهبودیافته در برابر ویژگی‌های گشتاور

  • چگالی توان بالاتر و درنتیجه توان خروجی بیشتر از یک موتور کوچک‌تر

  • افزایش قابلیت اطمینان و کاهش تعمیر و نگهداری ناشی از کمبود برس و کموتاسیون مکانیکی

  • کنترل سرعت بهتر و پاسخ دینامیکی سریع‌تر از کنترل‌کننده الکترونیکی

اصل عملیاتی در پشت موتور BLDC شامل تولید یک میدان مغناطیسی دوار با استفاده از سیم‌پیچ‌های استاتور است درحالی‌که روتور آهنربای دائمی می‌چرخد تا با میدان هماهنگ شود. با زمان‌بندی دقیق انرژی دهی سیم‌پیچ‌ها، چرخش میدان مغناطیسی و حرکت روتور هماهنگ می‌شوند.

موتورهای BLDC در حال حاضر معمولاً در لیفتراک‌های برقی به‌ویژه در لیفتراک‌های کلاس 4 و 5 با ظرفیت بزرگ‌تر استفاده می‌شوند. مزایای راندمان بالاتر، چگالی توان، کنترل‌پذیری و قابلیت اطمینان، موتورهای BLDC را برای کاربردهای لیفتراک مناسب می‌کند.

موتور ac القایی لیفتراک برقی

موتورهای AC القایی

موتورهای القایی AC موتورهای AC ناهم‌زمان هستند که با جریان برق متناوب تغذیه می‌شوند. آن‌ها از دو جزء اصلی تشکیل‌شده‌اند – یک استاتور و یک روتور.

استاتور قسمت ثابت موتور است که از لایه‌های فولادی انباشته‌شده با سیم‌پیچ‌هایی که توسط منبع AC تغذیه می‌شوند، تشکیل‌شده است. هنگامی‌که استاتور تغذیه می‌شود، یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد می‌کند.

روتور قسمت دوار موتور است که از ورقه‌های فولادی انباشته تشکیل‌شده است که توسط یک حلقه انتهایی اتصال کوتاه دارند. هیچ سیم‌پیچی یا کموتاتوری ندارد.

هنگامی‌که استاتور انرژی می‌گیرد، میدان مغناطیسی دوار آن جریانی را در سیم‌پیچ‌های روتور القا می‌کند و درنتیجه میدان مغناطیسی دوم در روتور ایجاد می‌شود. این میدان روتور سعی می‌کند خود را با میدان استاتور هماهنگ کند و باعث می‌شود روتور شروع به چرخش در جهت میدان استاتور در حال چرخش کند.

با شتاب گرفتن روتور و نزدیک شدن به‌سرعت سنکرون، سرعت نسبی بین دو میدان مغناطیسی کاهش می‌یابد و درنتیجه جریان روتور کاهش می‌یابد