عوامل زیان آور راننده لیفتراک + راه های جلوگیری از آسیب احتمالی راننده لیفتراک

عوامل زیان آور راننده لیفتراک یکی دیگر از موارد مهم در زمان کار با لیفتراک است. در این مطلب به بررسی تمام مواردی که سلامت رانندگان لیفتراک را به مخاطره می‌اندازد می پردازیم.بین شیفت‌های طولانی، ساعت‌ها نشستن در یک کابین تنگ و چرخاندن گردن برای دیدن پشت سر و… از چالش‌هایی است که بدون شک بیشتر رانندگان لیفتراک در طی کار با برخی از عوارض جانبی روبرو شده‌اند.

عوامل زیان آور مربوط به راننده لیفتراک

به همین دلیل مصاحبه ای با چند تن از کارشناسان و دکترهای متخصص استخوان و مفاصل در خصوص این موضوع و نحوه جلوگیری از مشکلات و عوارض ناشی از استفاده از لیفتراک پرسیدیم که در این مقاله مطرح خواهیم کرد . در ابتدا آسیب‌هایی که امکان دارد به رانندگان لیفتراک وارد ‌شود را تقسیم کردیم :

1. گردن و کمر درد،

2. شانه درد،

3. زانو درد،

4. آسیب دیدگی ناگهانی،

5. آسیب اسکلتی عضلانی،

6. خستگی

توجه داشته باشید توجه به آسیب های زیان آور راننده لیفتراک از اهمیت زیادی برخوردار  است پس باید آنها را جدی گرفت:

گردن و کمر درد مربوط به راننده لیفتراک

درد گردن و کمر اغلب به طور مستقیم با محیط کار شما مرتبط است. همچنین می‌تواند ناشی از عادت‌های بدی باشد که ممکن است در هنگام رانندگی داشته باشید.چند دلیل وجود دارد که درد گردن و کمر شما را می‌تواند تشدید کند مانند : لرزش کل بدن، نشستن طولانی مدت و وضعیت نامناسب باشد.

ارتعاش کل بدن

ارتعاش کل بدن در واقع تکان دادن بدن است که از طریق یک سطح نگهدارنده منتقل می‌شود. در این حالت لرزش از صندلی لیفتراک، کف یا پشتی شما منتقل می‌شود و می‌تواند شما را مستعد ابتلا به کمردرد کند یا مشکلات موجود کمر را تشدید کند.محدود کردن و مقابله با لرزش هنگام رانندگی می‌تواند به کاهش درد گردن و کمر کمک کند.

برای جلوگیری از صدمات ارتعاشی کل بدن:

1. سرعت لیفتراک رو کم کنید،

2. از صندلی تعلیق بادی استفاده کنید، زیرا ارتعاش منتقل شده به بدن شما را کاهش می‌دهند،

3. سفر خود را بر روی سطوح ناهموار به حداقل برسانید.

نشستن برای مدت طولانی

نشستن برای مدت طولانی ممکن است به عنوان یک اپراتور لیفتراک اجتناب ناپذیر باشد.اما بهتر است هر از گاهی از ماشین پایین آمده و راه بروید یا نرمش‌های کششی را انجام دهید. علاوه بر اینکه دقت کنید، چرخش مکرر روی صندلی نیز می‌تواند باعث کشیدگی عضلات شما شود.

مشاهده مقاله کاربرد لیفتراک در کشتیرانی

گردن درد و کمر درد | آسیب زیان آور رانندگی در لیفتراک
  • توصیه نخست پزشکان 

    حتی در راهروهای تنگ و باریک که مجبور هستید به طور کلی وضعیت خود را برای مدت طولانی حفظ کنید، تمام تلاش خود را بکنید تا به طور منظم گردن و عضلات اطراف خود را بکشید.با خم کردن آرام سر خود به یک طرف و سپس سمت دیگر شروع کنید و عمیق نفس بکشید (نفس خود را حبس نکنید!) در مرحله بعد، سر خود را به آرامی به جلو و عقب خم کنید تا هر گونه ناراحتی عضلانی برطرف شود.در حالی که نشستن طولانی مدت ممکن است در محل کار اجتناب ناپذیر باشد، تمام تلاش خود را برای شکستن این الگو در خارج از محل کار انجام دهید.تمرینات ساده با وزن بدن مانند اسکات، فشار، دراز و نشست و پیاده روی/دویدن را انجام دهید تا ماهیچه‌های خود را زنده کنید و هر گونه تنش را از بین ببرید.ورزش کردن و حرکت دادن بدن در زمانی که می‌توانید بسیار مهم است – نه تنها به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید بلکه به تقویت گردش خون، کاهش فشار خون و بهبود قدرت عضلانی شما کمک می‌کند و به بدن شما اجازه می‌دهد تا بهتر با گردن، پشت گردن سازگار شود و درد مفصلی کمتری تجربه ‌کنید

    برای رفع مشکلات ناشی از نشستن طولانی مدت:

    • برای مدت کوتاهی استراحت کنید. کشش‌های ساده‌ای که می‌توان در محل کار انجام داد، مفید خواهد بود
    • وقتی به لیفتراک خود برگشتید، صندلی خود را دوباره تنظیم کنید. پاهای شما باید راحت استراحت کند و بتوانید به راحتی به فرمان، پدال‌ها و کنترل‌های هیدرولیک برسید.
    • از پشتی صندلی خود برای فشار آوردن به کمر خود استفاده کنید
  • توصیه دوم پزشکان

    مطالعات نشان می‌دهد که وضعیت بدنی بر ذهنیت نیز تأثیر می‌گذارد. اگر به طور منظم وضعیت بدنی ضعیف دارید، به احتمال زیاد در بهترین حالت روحی نیستید.مطمئناً، گاهی اوقات، کار ممکن است سخت شود، اما تمام تلاش خود را بکنید تا صاف بنشینید، تا با این کار ذهن و بدنتان، از شما تشکر خواهندکرد.

    برای مبارزه با وضعیت نامناسب:

    • برای رسیدن به کنترل‌ها از خم شدن به جلو خودداری کنید.
درد شانه| آسیب زیان آور رانندگی در لیفتراک

شانه درد از دیگر آسیب زیان آور  راننده لیفتراک

ماهیچه‌های شما ممکن است بدلیل مدت زمانی که صرف رانندگی لیفتراک می‌کنید سفت و دردناک شوند. فرمان، استفاده از کنترل‌های هیدرولیک و حرکت‌های مکرر می‌تواند باعث ایجاد فشار در شانه‌های شما شود.

مطالعه مقاله آشنایی با ویژگی لیفتراک خوب

جلوگیری از خستگی عضلانی و درد شانه

برای جلوگیری از خستگی عضلانی و درد شانه این نکات را در نظر داشته باشید:

  • در حین رانندگی آرنج‌های خود را داخل نگه دارید.
  • هنگام کار با کنترل‌های خود سعی کنید دست خود را در حالت دست دادن به جای کف دست پایین نگه دارید.
  • به طور منظم حرکات کششی انجام دهید.
  • در مورد گرفتن تنظیم صندلی و تکیه‌گاه بپرسید، می‌تواند به محافظت از شانه‌های شما کمک کند.

مشاهده مقاله چک لیست روزانه لیفتراک

زانو درد| آسیب زیان آور رانندگی در لیفتراک

زانو درد یکی دیگر از عوامل زیان آور رانندگی لیفتراک

اپراتورهای لیفتراک که جایگاهی برای نشستن ندارند اغلب ممکن است زانو درد را تجربه کنند. ایستادن طولانی مدت به پایین تنه شما فشار وارد می‌کند. هنگامی که خود را غرق حرکت و کار با لیفتراک می کنید، فشار بر زانوها افزایش می‌یابد.

جلوگیری از زانو درد

  • استفاده از زانوبند
  • هر ساعت چند دقیقه بنشینید (اگر ایستاده‌اید) یا پیاده‌روی کنید.
  • زانوهای خود را خم و راست کنید.
آسیب ناگهانی | آسیب زیان آور رانندگی در لیفتراک

آسیب دیدگی ناگهانی

شتاب و توقف تهاجمی می‌تواند باعث آسیب شلاقی شود.برخی از علائمی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:گردن درد، سفتی و سختی، سردرد و سرگیجه، مشکل در تمرکز می باشند،

جلوگیری از آسیب دیدگی ناگهانی

برای جلوگیری از آسیب دیدگی ناگهانی:

  • مراقب باشید که به آرامی شروع و متوقف شوید.
  • به محدودیت سرعت لیفتراک در محیط کار خود توجه کنید.
آسیب اسکلتی عضلانی| آسیب زیان آور رانندگی در لیفتراک

آسیب اسکلتی عضلانی

آسیب‌های اسکلتی عضلانی می‌تواند شامل آسیب به عضلات، تاندون‌ها، اعصاب، دیسک‌ها، رگ‌های خونی و غیره باشد.این آسیب‌ها می‌تواند ناشی از حرکات تند یا تکراری باشد که به بافت عضلانی آسیب می‌رساند.علائم اولیه در قسمت بالایی بدن شامل گردن، قسمت بالایی پشت، شانه‌ها و ساعد ظاهر می‌شود.در صورت عدم درمان، درد شدید و کاهش حرکت می‌تواند منجر به ناتوانی نهایی در کار شود.

جلوگیری از آسیب‌های اسکلتی عضلانی

برای جلوگیری از آسیب‌های اسکلتی عضلانی:

  • به طور منظم حرکات کششی انجام دهید، انجام حرکات کششی قبل و بعد از شیفت کاری می‌تواند فشار وارده بر ماهیچه‌های شما ناشی از حرکات تکراری را کاهش دهد. برای به حداقل رساندن خطر، در طول شیفت خود برای انجام حالت‌های کششی استراحت کنید.
  • در صورت امکان از صندلی ارگونومیک استفاده کنید
  • برخی از ویژگی‌ها شامل پایه‌های چرخان، تکیه‌گاه بازو و تعلیق وزنی است که می‌تواند با محافظت از گردن، سر، شانه‌ها، پشت و پاها، شیفت شما را راحت‌تر کند.
  • به علائم اولیه توجه کنیدعلاوه بر علائم ذکر شده در بالا، خستگی معمولاً با آسیب اسکلتی عضلانی همراه است.
خستگی | آسیب زیان آور رانندگی در لیفتراک

خستگی در زمان رانندگی لیفتراک

خستگی یک خطر جدی برای اپراتورهای لیفتراک صفر است.بی توجهی به دلیل خستگی می تواند باعث آسیب و آسیب به اپراتور لیفتراک، عابران پیاده و محصول شود. بنابراین مهم است که از علائم خستگی آگاه باشید، از جمله:کمبود انرژی، ضعف عضلانی، تنگی نفس، مشکل در تمرکز، اختلال در تصمیم‌گیری، هوشیاری را کاهش دهید.

راه های جلوگیری از خستگی

برای جلوگیری از خستگی:

  • هر شب هفت تا هشت ساعت کامل بخوابید.
  • حد خود را بدانید و بیش از حد خود کار نکنید.
  • فعال بمانید. فعالیت بدنی برای افزایش سطح انرژی شناخته شده است.
  • همیشه مقدار زیادی آب بنوشید.

توصیه می کنیم در زمان خرید لیفتراک به راحتی صندلی آن نیز توجه کنید.