نحوه کار با لیفتراک در روز بارانی

کار با لیفتراک در روز بارانی با خطراتی همراه است که همه اپراتورها باید از آن آگاه باشند. شرایط مرطوب و لغزنده باعث می‌شود لیفتراک‌ها کشش و پایداری خود را راحت‌تر از دست بدهند که می‌تواند منجر به‌تصادف شود. گودال‌ها و آب استخر نیز خطرناک هستند، زیرا لیفتراک‌ها اگر خیلی سریع از میان آن‌ها عبور کنند، می‌توانند به آب بیفتند. لیفتراک ها ماشین‌های سنگینی هستند که برای کار ایمن به اصطکاک بین لاستیک و زمین متکی هستند. هنگامی‌که جاده‌ها، حیاط‌ها یا انبارها در اثر باران لغزنده می‌شوند، این اصطکاک تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از دست دادن کنترل می‌تواند باعث لغزش یا واژگونی لیفتراک شود و به اپراتور آسیب برساند یا به محصول و تجهیزات آسیب برساند. احتیاط و پیروی از روش‌های ایمنی به‌ویژه در روزهای بارانی حیاتی می‌شود. با آماده‌سازی و تمرکز، اپراتورها همچنان می‌توانند لیفتراک‌ها را به‌صورت مولد برانند و درعین‌حال خطرات ناشی از شرایط نرم را به حداقل برسانند. این مقاله نکات کلیدی را پوشش می‌دهد که همه اپراتورهای لیفتراک هنگام کار در هوای مرطوب باید در نظر داشته باشند. رعایت این نکات به کاهش خطرات و جلوگیری از حوادث کمک می‌کند.

کار با لیفتراک در روز بارانی

آج لاستیک را بررسی کنید

سطوح خیس و لغزنده می‌توانند به میزان قابل‌توجهی کشش را کاهش دهند و کنترل لیفتراک را بسیار دشوارتر کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که تایرهای لیفتراک خود را بررسی کنید و از عمق آج کافی قبل از کار در روزهای بارانی اطمینان حاصل کنید. اکثر سازندگان لاستیک لیفتراک حداقل عمق آج را بین 2/32 اینچ و 4/32 اینچ برای لاستیک‌های لاستیکی سخت توصیه می‌کنند. لاستیک‌هایی با آج ناکافی چسبندگی ضعیفی دارند و به‌احتمال‌زیاد روی روسازی خیس آب می‌شوند. قبل از اینکه زیر باران بیرون بیایید، لاستیک‌های لیفتراک خود را به‌صورت بصری بررسی کنید و به دنبال نشانه‌هایی از آج‌های فرسوده با شیارهای کم‌عمق باشید. اگر به‌اندازه گیری دقیق نیاز دارید از عمق سنج آج استفاده کنید. لاستیک‌های فرسوده را تعویض کنید. سرمایه‌گذاری بر روی لاستیک‌های باکیفیت با آج‌های عمیق، کشش موردنیاز برای مدیریت ایمن شرایط مرطوب را فراهم می‌کند.

مشاهده مقاله کاربرد لیفتراک در کاغذسازی

رعایت سرعت ایمن لیفتراک

رعایت سرعت ایمن

هنگام رانندگی با لیفتراک در شرایط بارانی، کاهش سرعت بسیار مهم است. سطوح مرطوب و نرم می‌توانند باعث از بین رفتن کشش شوند و کنترل و توقف لیفتراک را بسیار دشوارتر کنند. سرعت بیش‌ازحد، احتمال لغزش یا هیدروپلنینگ روی آب ایستاده را افزایش می‌دهد.

آموزش کار با استاکر برقی

  • برای حفظ ثبات و کنترل، باید در روزهای بارانی 5 تا 10 مایل در ساعت کندتر از حد معمول رانندگی کنید. این به شما زمان بیشتری برای واکنش نشان می‌دهد و لیفتراک را متوقف می‌کند. همچنین کاهش سرعت از جابجایی غیرمنتظره حرکت بار جلوگیری می‌کند

  • فرمان را محکم بگیرید و از ترمز یا چرخش ناگهانی خودداری کنید. هنگام نزدیک شدن به تقاطع‌ها یا گوشه‌ها به‌تدریج سرعت خود را کاهش دهید. فاصله بیشتری بین لیفتراک خود و سایر اشیاء بگذارید. درشیب‌ها و رمپ‌هایی که خطر لغزش بیشتر است، بسیار محتاط باشید.

  • صبر و حوصله، درحالی‌که کاهش سرعت ممکن است زمان بیشتری را ببرد، برای ایمن نگه‌داشتن شما و محیط اطرافتان در شرایط مرطوب ضروری است. چند دقیقه اضافی در مقایسه با خطرات رانندگی خیلی سریع در روزهای بارانی هزینه کمی است

بارگیری درست لیفتراک

بارگیری صحیح لیفتراک

هنگام کار با لیفتراک در شرایط بارانی، برای جلوگیری از جابجایی یا واژگونی بار، حفظ تعادل و ایمن‌سازی صحیح بار بسیار مهم است. نکات زیر را برای حمل ایمن بار دنبال کنید:

  • تا حد امکان بار را روی شاخک‌ها متمرکز کنید. بار خارج از مرکز می‌تواند باعث شود که لیفتراک هنگام چرخش به طرفین منحرف شود.

  • قبل از بلند کردن، مطمئن شوید که بار ثابت است. اقلام ناپایدار یا شل ممکن است لیفتراک را جابجا کرده و تعادل آن را از بین ببرد.

  • دوباره بررسی کنید که بار کاملاً محکم شده باشد. از تسمه‌ها، میله‌ها، گیره‌ها یا سایر وسایل مناسب برای محکم نگه‌داشتن آن در جای خود استفاده کنید.

  • از انباشته شدن اقلام با اندازه‌های مختلف که می‌توانند خم شوند یا واژگون شوند، خودداری کنید. مطمئن شوید که بار فشرده و یکنواخت است.

  • آهسته حرکت کنید و از چرخش یا توقف ناگهانی خودداری کنید. حرکات ناگهانی می‌تواند بار را جابجا کند و باعث واژگونی لیفتراک شود.

  • شاخک‌ها را کمی به سمت عقب متمایل کنید تا بار را نگه‌دارید. شیب‌دار کردن دوشاخه‌ها به سمت جلو می‌تواند باعث سرخوردن بار از شاخک‌ها شود.

  • ظرفیت لیفتراک یا شاخک‌ها را اضافه‌بار نکنید. یک لیفتراک با بار بیش‌ازحد مستعد تصادفات واژگونی است.

  • هنگام جابجایی بارهای طولانی، برای حفظ ثبات، با انتهای سنگین برانید.

  • اپراتورهای لیفتراک با متعادل کردن و ایمن کردن مناسب همه بارها می‌توانند خطر جابجایی بار و واژگونی را هنگام رانندگی در شرایط مرطوب به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند. برای بارگیری ایمن وقت بیشتری بگذارید و از موقعیت‌های خطرناک در روزهای بارانی اجتناب کنید.

به کارگیری تثبیت کننده ها

از تثبیت‌کننده‌ها استفاده کنید

  • باران و سطوح مرطوب می‌توانند لیفتراک ها را در هنگام بلند کردن بارهای سنگین مستعد واژگونی کنند. درگیر کردن تثبیت‌کننده‌ها یا پایه‌های بیرونی لیفتراک به جلوگیری از واژگونی دستگاه با پخش کردن وزن بر روی یک‌پایه وسیع‌تر کمک می‌کند.

  • برای جلوگیری از تاب خوردن و افزایش پایداری لیفتراک از دو طرف لیفتراک بیرون می‌آیند. در سطوح ناهموار یا ناهموار، پایه‌های بیرونی با زمین تماس پیدا می‌کنند تا از تکان خوردن لیفتراک به جلو و عقب جلوگیری کنند. هنگام بلند کردن بار سنگین، همیشه قبل از بالا بردن بار، مطمئن شوید که پایه‌های بیرونی را کاملاً کشیده‌اید.

  • بیشتر لیفتراک‌های مدرن دارای پایه‌های خودکار هستند که زمانی که اپراتور شروع به بلند کردن بار می‌کند فعال می‌شوند. مدل‌های قدیمی‌تر ممکن است از راننده بخواهند که پیش از بلند کردن، به‌طور دستی گیره‌ها را درگیر کند. دفترچه راهنمای لیفتراک خود را برای عملکرد صحیح پیشران بررسی کنید.

  • استفاده از گیره‌ها مزایای پایداری عمده‌ای را به همراه دارد و از حوادث جلوگیری می‌کند، بنابراین هرگز آن‌ها را نادیده نگیرید یا غیرفعال نکنید. قبل از اقدام برای بلند کردن یا مانور دادن یک‌بار سنگین، چند ثانیه بیشتر وقت بگذارید تا به پیشران‌ها اجازه دهید به‌طور کامل مستقر شوند. مقدار کمی از زمان اضافی برای بهبود چشمگیر ایمنی ارزش آن را دارد.

نسبت به علامت‌ها هوشیار باشید

هنگام کار با لیفتراک در هوای بارانی، بسیار مهم است که بسیار هوشیار باشید و روی کار در حال انجام تمرکز کنید. دید کم ناشی از باران شدید می‌تواند دیدن موانع، افراد و خطرات احتمالی را دشوارتر کند. گودال‌ها و سطوح مرطوب نیز ممکن است ترک‌ها، سوراخ‌ها و تغییرات در ارتفاع را پنهان کنند.

در آب‌وهوای نامساعد، به خود اجازه ندهید که ازخودراضی شوید یا به حالت خلبان خودکار بروید. همیشه به محیط اطراف خود توجه کنید. با هر دو دست روی چرخ، آهسته و عمدی رانندگی کنید. از حواس‌پرتی در داخل اتاقک که ممکن است چشمان شما را از مسیر پیش رو منحرف کند، خودداری کنید. از نقاط کور آگاه باشید و مرتباً آن‌ها را بررسی کنید. قبل از حرکت، چرخش یا عقب رفتن مطمئن شوید که دید واضحی دارید.

به اخطارهای شنیداری گوش دهید و به‌دقت به سیگنال‌های دست توجه کنید. ارتباط نادرست در شرایط پر سروصدا بیشتر است. قبل از ادامه، مطمئن شوید که سیگنال‌ها را درک کرده‌اید. هنگام جابجایی بارها، مراقب باشید تا از جابجایی یا واژگونی غیرمنتظره جلوگیری کنید.

هیچ فرضی در مورد دید مسیر نداشته باشید و مراقب سرعت خود باشید. آنچه در آینده روشن به نظر می‌رسد می‌تواند در یک‌لحظه با بدتر شدن شرایط تغییر کند. هنگام کار با لیفتراک در آب‌وهوای مرطوب، تمرکز و هوشیاری به حفظ امنیت خود و دیگران کمک زیادی می‌کند. اجازه ندهید دید کمتر شما را به سمت احساس امنیت کاذب سوق دهد.

مشاهده مقاله آموزش شستن لیفتراک

جهت مشاوره و خرید لیفتراک از طریق شماره 02153149000 با مهندسین فروش ما در ارتباط باشید.

پاک کردن نشت

مهم است که فوراً هرگونه نشت یا مایعات نشتی که در کف انبار یا سطوح رانندگی جمع شده است را تمیز کنید. لیفتراک‌ها می‌توانند به‌راحتی کشش خود را روی سطوح مرطوب از دست بدهند و خطر تصادف را افزایش دهند. به‌جای اینکه منتظر گزارش شدن آن‌ها باشید، در جستجو و پاک‌سازی آن‌ها فعال باشید. مراقب ماشین‌آلات نشتی که ممکن است مایعات را روی زمین رسوب کنند، باشید. مواد جذب‌کننده مانند ماسه یا خاک گربه را فوراً روی مواد ریخته شده قرار دهید تا مایع خیس شود. سپس از جارو و گردگیر یا جاروبرقی مرطوب/خشک استفاده کنید تا مواد جاذب و مایعات باقیمانده را بردارید. فقط نشت را در اطراف پخش نکنید – مطمئن شوید که تمام آثار ریخته شده را به‌طور کامل بلند کرده و از بین ببرید. حذف خطرات لغزش از کف‌های مرطوب به حفظ ایمنی اپراتورهای لیفتراک در شرایط بارانی کمک می‌کند. حفظ تمیز و خشک سطوح رانندگی باید در اولویت قرار گیرد.

سرویس و نگهداری‌های مرتب

لیفتراک ها در شرایط سخت کار می‌کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند تا کارها به‌خوبی اجرا شود. اطمینان حاصل کنید که به‌طور منظم بررسی و نگهداری قطعات کلیدی را انجام دهید. این به جلوگیری از مشکلات ناشی از ساییدگی و پارگی کمک می‌کند، به‌خصوص در هنگام کار در شرایط مرطوب.ترمزها را بررسی کنید – شرایط خیس ممکن است سخت باشد…