راهنمای جامع نگهداری لیفتراک دیزلی

نگهداری لیفتراک دیزلی یکی از دغدغه‌های صاحبان کسب‌وکار هست. چراکه لیفتراک‌های دیزلی سنگین‌ترین و سخت‌ترین نوع لیفتراک هستند. آن‌ها برای استفاده در فضای باز و عملیات در زمین‌های ناهموار مناسب هستند.

ازآنجایی‌که آن‌ها با سوخت گازوئیل کار می‌کنند، نگهداری لیفتراک دیزلی باید بر اساس  حفظ کارآمد موتور باشد. مانند هر ماشینی که با موتور کار می‌کند، ممکن است ایرادات  و خرابی‌هایی در نحوه عملکرد صحیح دستگاه وجود داشته باشد، اما نگهداری درست تا جایی که امکان دارد این کار را محدود می‌کند.

لیفتراک‌ها ماشین‌های صنعتی نیرومندی هستند که برای بلند کردن و حمل‌ونقل بار در فواصل کوتاه استفاده می‌شوند. آن‌ها جابجایی کارآمد مواد را ارائه می‌دهند و در انبارها، مراکز توزیع، تأسیسات تولیدی و سایر محیط‌های کاری جزء اصلی هستند.لیفتراک‌های دیزلی دارای مزایای کلیدی نسبت به لیفتراک‌های الکتریکی یا LPG هستند:

  • راندمان سوخت بالاتر برای استفاده مداوم و سنگین
  • افزایش قدرت و عملکرد برای شرایط ناهموار در فضای باز
  • زمان طولانی‌تر در هر مخزن سوخت
  • بدون زمان توقف برای شارژ یا تعویض باتری مانند خرید لیفتراک برقی

با نگهداری و بهره‌برداری مناسب، لیفتراک‌های دیزلی می‌توانند چندین سال خدمات قابل‌اعتماد ارائه دهند. بااین‌حال،بعد از خرید لیفتراک دیزل آن‌ها نیاز به مراقبت و نگهداری گسترده‌تری نسبت به انواع دیگر لیفتراک دارند. این راهنما جنبه‌های کلیدی نگهداری و راه‌اندازی ایمن لیفتراک دیزلی شمارا پوشش می‌دهد.

نگهداری لیفتراک دیزلی

نکات مهم برای نگهداری لیفتراک دیزلی:

برای کمک به‌سلامت و طول عمر لیفتراک دیزلی رعایت برخی نکات ضروری است. ازجمله نکاتی که در نگهداری لیفتراک دیزلی اهمیت دارند عبارت‌اند از:

بازرسی‌های روزانه

انجام بازرسی روزانه از لیفتراک خود برای اطمینان از سالم بودن آن قبل از استفاده ضروری است. هرروز زمان کافی برای بازرسی کامل دستگاه در نظر بگیرید. هرگز از لیفتراک آسیب‌دیده یا نیاز به تعمیر استفاده نکنید.

سطح سوخت را بررسی کنید:

لیفتراک دیزلی خود را پر سوخت نگه‌دارید و سعی کنید به‌طور کامل تمام نشود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که سطح سوخت را بررسی کنید. قبل از شروع هر کاری باید از وجود سوخت کافی در باک خود اطمینان حاصل کنید. اگر سوخت کافی وجود نداشته باشد، در هنگام رانندگی یا بلند کردن اجسام مشکل ایجاد می‌شود.مطمئن شوید که سوخت دیزل کافی برای کارهای روزانه وجود دارد. اگر سطح باک زیر 1/4 پر است، سوخت‌گیری کنید. نشتی یا آسیب در اطراف منطقه مخزن سوخت را بررسی کنید.

بررسی سطح سوخت دیزل

سطح روغن را بررسی کنید:

پس از بررسی سطح سوخت، باید سطح روغن لیفتراک دیزلی خود را نیز بررسی کنید. روزانه بررسی کنید که سطح روغن به مقدار لازم و بر اساس نیاز کاری باشد قبل از شروع هر کاری باید از وجود روغن کافی در مخزن خود اطمینان حاصل کنید زیرا اگر روغن کافی وجود نداشته باشد باعث گرم شدن بیش‌ازحد موتور و آسیب‌های دیگر می‌شود که ممکن است منجر به‌تصادف شود. به همین منظور سطح روغن‌موتور، گیربکس، مخزن روغن ترمز، مخزن روغن فرمان، و مخزن مایع خنک‌کننده را بررسی کنید. مایعات کم را پرکنید. همچنین نشتی زیر لیفتراک را بررسی کنید.

بررسی منظم فیلتر آلاینده

بررسی فیلتر آلاینده یکی دیگر از مواردی است که در نگهداری از لیفتراک دیزلی باید مورد توجه قرار گیرد. این فیلتر گازهای مضر را از دود اگزوز قبل از ورود به جو پاک می‌کند. بنابراین، بسته به میزان استفاده روزانه از آن و هموار یا ناهموشار بودن محیط، لازم است آن را در مواقع ضروری هر 6  ماه الی 12 ماه یک‌بار تعویض کنید.

مشاهده لیفتراک سپاهان

بررسی روزانه لاستیک‌لیفتراک دیزل

همه لاستیک‌ها را ازنظر سطح باد مناسب، سایش آج، بریدگی، زباله‌های جاسازی‌شده یا سایر آسیب‌ها بررسی کنید. مهره‌های شل و گم‌شده را بررسی کنید.

چک کردن چراغ‌های هشدار

به چراغ‌های هشدار توجه کنید و مطمئن شوید که برق لیفتراک شما کاملاً کار می‌کند. مطمئن شوید که همه چراغ های هشدار کار می‌کنند و در محدوده طبیعی هستند و هیچ چراغ هشداری روشن نشده‌ است.

چک کردن چراغ هشدار لیفتراک دیزل

خرید لیفتراک 3 تن دوگانه سوز

از دیگر نکات ضروری برای حفظ سلامت و نگهداری لیفتراک دیزلی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لیفتراک خود را برای مدت طولانی بدون استفاده از آن رها نکنید.

  • لیفتراک دیزلی خود را برای مدت طولانی در شرایط سرد یا سخت قرار ندهید. حتی اگر آن‌ها برای استفاده در فضای باز مناسب هستند، بهتر است لیفتراک‌ها را درزمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید در یک منطقه سرپوشیده پارک کنید.

  • اجازه ندهید موتور لیفتراک شما در شرایط گرم بیش‌ازحد گرم شود. مراقب چراغ‌های هشدار باشید و در صورت گرم شدن بیش‌ازحد دستگاه را خاموش‌کنید تا خنک شود.

  • تمیز نگه‌داشتن لیفتراک‌ها بخش مهمی از نگهداری لیفتراک دیزلی جهت جلوگیری از خرابی است.این امر به‌ویژه برای لیفتراک‌هایی که در زمین‌های ناهموار، ازجمله شرایط گردوغبار یا گل‌آلود استفاده می‌شوند، صادق است. اگر لیفتراک دیزلی شما در معرض کثیفی زیاد است، بهتر است آن را هرچند وقت یک‌بار پاک‌کنید.

  • اگر تسمه‌ها فرسوده یا آسیب‌دیده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید.

بازرسی‌های هفتگی لیفتراک دیزل جهت نگهداری لیفتراک دیزل

علاوه بر بازرسی‌های روزانه، لیفتراک‌های دیزلی باید تحت بازرسی‌های هفتگی دقیق‌تری قرار گیرند تا از ادامه کار ایمن اطمینان حاصل شود. این شامل بررسی دقیق‌تر اجزای کلیدی است.

چک کردن ترمز دستگاه : ترمز سرویس و ترمزدستی را برای عملکرد صحیح تست کنید. اطمینان حاصل کنید که روغن ترمز در سطح مناسب است. لنت را ازنظر سایش بررسی کنید و در صورت نیاز طبق برنامه سازنده تعویض کنید.

بررسی فرمان لیفتراک: شل بودن یا لق بودن بیش‌ازحد در فرمان را بررسی کنید. میله‌های اتصال و سایر اجزای فرمان را ازنظر سایش یا آسیب بررسی کنید. بر اساس برنامه نگهداری توصیه شده در دفترچه راهنما آن را روغن‌کاری کنید.

چراغ‌ها: همه چراغ‌ها ازجمله چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب، چراغ‌های راهنما، چراغ‌های ترمز و چراغ‌های خطر را تست کنید. لامپ‌های سوخته را تعویض کنید. در صورت کثیف بودن آن ها را تمیز کنید.

بررسی هیدرولیک: سطح مایع هیدرولیک را بررسی کنید. شلنگ‌ها و اتصالات را ازنظر نشتی یا آسیب بررسی کنید.

بررسی لاستیک  به صورت هفتگی: فشار تایر و عمق آج را بررسی کنید. از سفت بودن مهره‌های گیره اطمینان حاصل کنید. به دنبال آسیب یا سایش ناهموار باشید.

بازرسی‌های هفتگی به اپراتورها این امکان را می‌دهد که مشکلات را قبل از اینکه منجر به خرابی یا تعمیرات پرهزینه‌تر شوند، تشخیص دهند. پیروی از روش‌های بازرسی مناسب، کلید حفظ لیفتراک‌های دیزلی در شرایط عملکرد مطلوب است.

سوخت‌رسانی صحیح لیفتراک دیزل

روش‌های مدیریت صحیح سوخت و پر کردن آن برای حفظ لیفتراک شما و اطمینان از عملکرد ایمن بسیار مهم است. در اینجا برخی از بهترین شیوه‌های کلیدی وجود دارد:

  • سوخت‌گیری را فقط در مناطق امن مشخص‌شده دور از شعله، جرقه و افراد انجام دهید. موتور را خاموش‌کنید و از ریختن آن جلوگیری کنید.
  • سطح بنزین را روزانه چک کنید و وقتی به 1/4 باک رسید دوباره آن را پرکنید. پایین آمدن بیش‌ازحد می‌تواند به اجزای سیستم سوخت آسیب برساند.
  • همان‌طور که توسط سازنده مشخص‌شده است از سوخت مناسب استفاده کنید. اکثر لیفتراک‌های دیزلی از سوخت دیزل شماره 2 استفاده می‌کنند. استفاده از نوع سوخت نادرست می‌تواند به موتور آسیب جدی وارد کند.
  • از ورود زباله به مخزن جلوگیری کنید – از ظروف باز خودداری کنید، از فیلترهای توزیع‌کننده سوخت استفاده کنید. زباله‌ها می‌توانند انژکتورها را مسدود کنند.
  • مخزن را پر نکنید. جا را برای انبساط بگذارید زیرا گرما باعث انبساط سوخت می‌شود. پر شدن بیش‌ازحد می‌تواند منجر به ریختن آب شود.
  • درپوش بنزین را محکم تعویض کنید تا از نشت گاز جلوگیری شود. فوراً ریزش‌ها را پاک‌کنید و پارچه‌ها را به‌درستی دور بریزید.
  • از تنفس طولانی‌مدت بخارات خودداری کنید. سوخت‌گیری را فقط در مناطقی با تهویه مناسب انجام دهید.
  • باقیمانده سوخت دیزل قابل اشتعال است و در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی می‌تواند مشتعل شود.

پیروی از روش‌های ایمن سوخت‌رسانی خطرات آتش‌سوزی، انفجار و قرار گرفتن در معرض شغلی را کاهش می‌دهد. همچنین از آسیب رساندن ناخالصی‌ها به سیستم سوخت جلوگیری می‌کند. سوخت‌رسانی مناسب برای عملکرد کارآمد و ایمن لیفتراک ضروری است

رانندگی ایمن برای طول عمر بیشتر لیفتراک دیزل

کار با لیفتراک به‌طور ایمن نیاز به آگاهی مداوم و عادات رانندگی مسئولانه دارد. در اینجا چند نکته کلیدی برای رانندگی ایمن آورده شده است:

  • از محدودیت‌های ظرفیت بار پیروی کنید. هرگز از ظرفیت بار نوشته‌شده روی صفحه اطلاعات لیفتراک خود تجاوز نکنید. بارگذاری بیش‌ازحد می‌تواند باعث سرخوردگی و از دست دادن کنترل شود. بارها را در مرکز قرار دهید و آن‌ها را ثابت نگه‌دارید.
  • با سرعت مطمئن رانندگی کنید. لیفتراک‌ها برای سرعت‌های بالا طراحی نشده‌اند. آهسته و بااحتیاط رانندگی کنید، به‌خصوص در اطراف پیچ‌ها، روی سطح شیب‌دار و روی زمین ناهموار. در مناطق شلوغ سرعت خود را کاهش دهید. سرعت خود را برای شرایط آب و هوایی تنظیم کنید.
  • ثبات را حفظ کنید. برای به حداکثر رساندن پایداری، بارها را کم و در مرکز شاخک‌ها نگه‌دارید. کج کردن بارها را به عقب باز می‌کند و چنگال‌ها را فقط تا جایی که لازم است بالا بیاورید. هنگام حرکت بارها را کم یا زیاد نکنید. مستقیم از رمپ بالا و پایین برانید.

ورود به صفحه خرید لیفتراک برقی

جهت مشاهده و خرید انواع لیفتراک کلیک کنید

خدمات منظم برای تعمیر و نگهداری لیفتراک دیزلی

توصیه می‌شود لیفتراک خود را هر شش ماه یک‌بار توسط یک مهندس تعمیر کنید تا بتواند فیلترها و روغن، گریس و روغن کاری را انجام دهد. اگر به دنبال خدمات قابل‌اعتماد لیفتراک دیزلی هستید از طریق شماره 02153149000 با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تعمیر و نگهداری لیفتراک دیزلی

با نگهداری لیفتراک دیزلی به‌صورت  روزانه و ماهانه ، می‌توانید نیاز به تعمیرات لیفتراک را کاهش دهید. اگر یک لیفتراک در شرایط عالی باشد، یک تکنسین خدمات ممکن است همه این وظایف را در هر قرار ملاقات تعمیر و نگهداری انجام ندهد. نگهداری از لیفتراک دیزل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در هزینه‌های تعمیرات صرفه‌جویی کنند و درعین‌حال از هزینه‌های غیرمنتظره از طریق خدمات مداوم جلوگیری کنند.