نکات ایمنی کار با جک پالت

نکات ایمنی کار با جک پالت از موارد مهمی است که برای جلوگیری از صدمات پیش‌آمده برای محیط و اپراتور باید به آن توجه کرد. همان‌طور که در مقاله جک پالت چیست گفته شد جک پالت یکی از انواع لیفتراک دستی است که از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات انبارداری محسوب می‌شود و توانایی جابه‌جایی بارها و وسایل را با کمک نیروی انسانی تا حجم و وزن محدود دارد. همانند دیگر تجهیزات انبارداری، کار کردن با جک پالت نیز اصول و قوانین خاص خود را دارد. رعایت این نکات ایمنی در حین کار و استفاده صحیح از این وسیله، به‌ویژه برای افرادی مبتدی، سلامتی آن‌ها را تضمین می‌کند.

همچنین جهت اطلاع از قیمت لیفتراک و سفارش و خرید لیفتراک هم می‌توانید با کارشناس فروش ما در کارا ماشین ارتباط برقرار کنید.

نکات ضروری در زمان استفاده از جک پالت یا استاکر دستی

حرکت دادن  جک پالت یا پالت تراک در هنگام کار ممکن است  منجر به آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به کارکنان انبار وارد کند. ازجمله آسیب‌هایی که می‌توان به افراد وارد شود عبارت‌اند از آسیب به کمر، گرفتگی عضلات، رگ به رگ شدن ماهیچه‌ها و آسیب به تاندون‌ها، لذا اهمیت دارد که روش صحیح کار با این دستگاه را به اپراتورها آموزش داده شود. ازاین‌رو برخی نکات ضروری در زمان استفاده از این دستگاه را در زیر آورده‌ایم.

  • اگر برای اولین بار است که می‌خواهید از جک پالت استفاده کنید باید قبل از کار با آن، توجه ویژه‌ای به چرخ جک پالت ، دستگیره،شاخک و ترمزها در صورت وجود داشته باشید. از به کار بردن دستگاه معیوب و آسیب‌دیده خودداری کنید.

  • هیچ قسمتی از بدن به خصوص پای خود را در زیر جک پالت یا بار قرار ندهید.

  • از جا‌به‌جا کردن افراد با جک پالت حتما پرهیز نماید.

  • به حداكثر ظرفيت جک پالت دقت كنيد، تعيين و تشخيص ظرفیت دستگاه با توجه به پخش و توزيع اندازه بار و مركز ثقل دستگاه انجام می‌شود.

  • برای انتخاب جک پالت باید به ابعاد پالت توجه کرد.

  • از جابه‌جایی بارهای ناپایدار بپرهیزید. هنگام حمل اجسام بلند و عریض و همچنین برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بار، واژگون شدن دستگاه از محافظ‌های مخصوص استفاده کنید

  • اطمینان حاصل کنید که طول شاخک با طول پالت بر روی جک پالت هماهنگ باشد.

  • در هنگام بارگيرى و تخليه حتما به طور كامل دستگاه را متوقف كنيد.

  • بیش از حد مجاز بارگیری نکنید. برای اطلاع از ظرفیت حمل، پلاک ظرفیت جک پالت ایرانی را چک کنید. بارگیری بیش از حد مجاز ممکن است باعث عملکرد ناصحیح پالت تراک شود.

  • برای انتقال بارهايى كه استوانه شكل هستند، آن‌ها را محكم به شاخك‌ها ببنديد.

  • جک پالت برای عملیات حمل عمومی در سطوح مسطح ،تراز و سخت طراحی گردیده است اگر با سطوح شیب‌دار مواجه هستید باید ترمز(که یکی از امکانات انتخابی هست) سفارش بدهید و یا در صورت مواجه‌شدن با موقعیت اضطراری باید از اهرم پایین آورنده استفاده کنید و جهت متوقف کردن به‌اندازه‌ای پایین بیاورید که بار روی زمین قرار بگیرد. اگر دستگاه به همین صورت متوقف شد باید مواظب باشید هیچ قسمت از بدن شما نزدیک و یا زیر بار قرار نگیرد.

توجه به نکات ضروری گفته در بخش بالا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به همین منظور توصیه می‌شود هرگز رعایت آن‌ها را فراموش نکنید. تا به‌این‌ترتیب جان اپراتور جک پالت و کارکنان نزدیک به جک پالت یا استاکر دستی در امان بماند.

اگر قصد خرید لیفتراک دارید توصیه می‌کنیم مقاله راهنمای خرید لیفتراک را مطالعه فرمایید تا به‌راحتی خریدی مطمئن و باکیفیت را تجربه کنید.

نحوه استفاده صحیح از جک پالت

1. آزاد کردن اهرم جک پالت

برای حرکت دادن دستگاه در جای مناسب آن ینی در پشت دستگاه قرار بگیرید. بعد از قرار گرفتن در پشت جک پالت، مجوز حرکت جک پالت یعنی  اهرم کوچک آن را که بر روی دسته کنترل‌کننده قرار دارد آزاد کنید. اهرم جک پالت باعث حرکت چنگال‌های ضخیم که در نزدیکی سطح زمین قرار دارند تعبیه‌شده است. با این کار پایه‌های فلزی پالت تراک در پایین‌ترین وضعیت خود قرار می‌گیرند. این پایه ها باید حداقل حدود 1 تا 2 اینچ از سطح زمین فاصله داشته باشند.

نکات ایمنی کار با جک پالت

2. قرار دادن پایه‌های فلزی جک پالت در محل زیر پالت یا بار

زیر بسته‌ها و پالت‌ها، قسمت مخصوصی وجود دارد که برای قرارگیری پایه‌های جک پالت می باشند. اگر نتوانستید پایه ها را در این محل قرار دهید به این معنا است که در مرحله قبل، پایه‌های جک پالت را در پایین‌ترین وضعیت خودتنظیم نکرده‌اید. مجدداً با استفاده از اهرم آزاد و بااحتیاط این کار را انجام دهید.

مشاهده صفحه خرید جک پالت 

نکات ایمنی کار با جک پالت

3. بالا بردن بار با استفاده از دسته جک پالت

پس‌ازآنکه پایه‌های جک پالت را در زیر بسته کالا قراردادید، دسته عمودی آن را به سمت خود بکشید. این حرکت را از سمت جک پالت به سمت سطح زمین تکرار کنید. در این مرحله باید کنترل کنید که دستگاه به‌آرامی از سطح زمین بلند شود.

مشاهده صفحه خرید استاکر برقی و ویژگی‌های آن

نکات ایمنی کار با جک پالت

4. بررسی قرارگیری چرخ‌های جلو جک پالت روی زمین

قبل از آنکه دستگاه را حرکت دهید باید مطمئن شوید که چرخ ها کاملاً بر روی سطح زمین قرارگرفته‌اند. فاصله میان چرخ‌ها با زمین از چرخیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

نکات ایمنی کار با جک پالت

5. آمادگی جک پالت برای حرکت

زمانی که جک پالت در بهترین وضعیت از سطح زمین قرار گرفت، نوبت به حرکت دستگاه می‌رسد. با استفاده از دسته جک پالت می‌توانید بسته‌ها را به جهت‌های مختلف روی زمین حرکت دهید. همچنین می‌توانید با اهرم جک پالت ، بسته‌ها را تا ارتفاع معین بالا ببرید.

نکات ایمنی کار با جک پالت