پالت تراک برقی چیست؟ + نگهداری پالت تراک برقی

پالت تراک برقی چست از سوالات مهم در حوزه تجهیزات انبارداری است.پالت تراک برقی  که به آن جک پالت برقی نیز گفته می‌شود یکی دیگر از تجهیزات کاربردی در صنایع هست. همانند دیگر دستگاه‌های انبارداری این نوع نیز دارای انواع مختلف و کاربردهای خاص خود را دارد. امروزه با پیشرفت فنّاوری و شناخت بهتر نیازهای افراد در صنایع مختلف به‌ویژه انبارداری و تجهیزات وابسته به آن، دستگاه‌های مختلفی برای بهبود کیفیت عملکرد و تسریع در انجام کارها تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از رایج‌ترین انواع لیفتراک می‌توان به مواردی همچون، لیفتراک دستی، لیفتراک برقی، لیفتراک دیزل، جک پالت دستی و برقی اشاره کرد. امروز در مجله کارا ماشین به بررسی پالت تراک برقی و کاربرد آن می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

مشاهده مقاله تفاوت خرید لیفتراک نو با کارکرده

پالت تراک برقی که یکی از محبوب‌ترین اشکال تجهیزات جابه جایی مواد هستند که به نام‌های پالت تراک برقی، واکی، جک پالت تک یا دوتایی یا جک پاور نیز شناخته می‌شوند، در واقع ماشینی هستند که امکان بلند کردن و جابجایی پالت‌های سنگین و انباشته را فراهم کنند. برخی از آنها دارای یک پلت فرم برای ایستادن کاربر در هنگام جابجایی پالت‌ها هستند. جک پالت برقی باید در مدت زمان کوتاهی بر بسیاری از موقعیت‌های دشوار تسلط پیدا کنند: راهروهای باریک، جایگاه‌های بارگیری کامیون‌ یا رمپ‌های شیب‌دار که در همگی دریافت کالا و حمل و نقل آن‌ها دشوار است.

پالت‌ تراک‌ برقی کارا ماشین با فرمان برقی و ترمزهای واکنش سریع نیز به افزایش ایمنی و کارایی در اطراف انبار کمک می‌کنند. این باعث می‌شود حمل و نقل از A به B نه تنها سریع‌تر، بلکه ایمن‌تر نیز باشد. ظرفیت حمل بار پالت تراک‌ها و بالابرهای پالت از Linde از 500 تا 1500 کیلوگرم است.

هنگام کار با پالت تراک برقی، اطمینان حاصل کنید که زمین دارای ظرفیت باربری کافی است، که در آن، وزن کل پالت تراک و بار بر روی آن است. در صورت وجود هرگونه ناهمواری که می‌تواند باعث صدمه شخصی یا آسیب به ماشین پالت در پالت تراک یا اطراف آن شود، احتیاط کنید.

پالت تراک برقی چیست

عملکرد پالت تراک برقی

پالت تراک برقی همان جک پالت دستی است به این تفاوت که در پالت تراک برقی، هر دو کار جک پالت دستی یعنی حرکت بار روبه‌جلو و بالا و پایین بردن آن توسط نیروی برق انجام می‌شود و نیازی به نیروی محرکه از جانب انسان نیست. نیروی محرکه پالت تراک برقی توسط باتری‌های قابل شارژ تأمین می‌گردد. دارای بردهای الکترونیکی و دسته‌فرمان کاملاً ارگونومیک هست که موتورهای حرکت و پمپ دستگاه را کنترل می‌کنند. به‌طورکلی حداکثر ارتفاع بالابری بار در پالت تراک‌های برقی 118میلی‌متر است. سرعت حرکت دستگاه در زمان حمل بار 4 کیلومتر بر ساعت و در زمان بدون بار بودن 4.5 کیلومتر بر ساعت هست.

توصیه می کنیم قبل از استفاده از پالت تراک برقی  کار با پالت تراک برقی را به طور کامل آموزش ببینید.

خرید پالت تراک برقی بدون سکو کارا ماشین

کارا ماشین آرنا با چندین سال سابقه در حوزه لیفتراک سازی و تولید تجهیزات انبارداری یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان لیفتراک هست. خوشبختانه کارا توانسته انواع جک پالت ازجمله جک پالت دستی و جک پالت برقی بدون سکو  را با بالاترین کیفیت و قیمت مقرون‌به‌صرفه همراه با ضمانت کالا تولید و در اختیار مشتریان قرار دهد. شما عزیزان می توانید جهت خرید پالت تراک برقی بدون سکو با شماره 02153149000 تماس حاصل فرمایید. برای دیدن محصول وارد لینک زیر شوید.

انواع پالت تراک برقی

پالت تراک برقی مانند دیگر دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی است. پالت تراک برقی در دو نوع بسیار رایج سکو دار و بدون سکو به بازار عرضه می‌شوند.

پالت تراک برقی بدون سکو

پالت تراک برقی بدون سکو جایگاهی برای ایستادن اپراتور ندارد. در این نوع دستگاه بار توسط دسته‌ی ارگونومیک توسط اپراتور هدایت می‌شود و برای مسافت‌های کوتاه انتخاب مناسبی است.

مشاهده مقاله آموزش کار با پالت تراک برقی

پالت تراک برقی بدون سکو | پالت تراک چیست

پالت تراک برقی سکو دار

پالت تراک‌های برقی سکو دار دارای جایگاهی برای ایستادن اپراتورها هستند. داشتن سکو باعث کمتر خسته شدن اپراتورها می‌شود و درنتیجه انرژی آن را ذخیره می‌کند. سکوی این دستگاه ایمن و به‌صورت لولایی و ثابت برای جابه‌جایی در فواصل متوسط مناسب هستند و توسط یک دکمه توسط اپراتور کنترل می‌شود.

پالت تراک برفی سکودار | پالت تراک چیست

کاربرد پالت تراک برقی

  • به‌طورکلی ظرفیت حمل بار در پالت تراک‌های برقی متفاوت است. پالت ترک‌های تولیدشده توسط کارا ماشین دارای حداکثر ظرفیت حمل بار 1.5 تن می‌باشند.

  • جک پالت برقی برای انجام فعالیت‌هایی با حداکثر ارتفاع بالابری 118میلی‌متر مناسب است.

  • جک پالت برقی یا پالت تراک برای محیط‌هایی که دارای شیب بسیار کم (2 الی 6 درصد) می‌باشند انتخاب بسیار مناسبی هست و توانایی حمل بار در زمین‌هایی با بیش از 6 درصد شیب را ندارد در غیر صورت باعث آسیب جدی به اپراتور و بار می‌شود.

مزایای پالت تراک برقی | پالت تراک برقی چیست

مزایای پالت تراک برقی

جابه‌جایی مواد می‌تواند یک فرآیند بسیار خسته‌کننده باشد. از جابه‌جایی محصولات در کامیون‌ها گرفته تا ذخیره‌سازی آن‌ها در انبار، انرژی زیادی می‌گیرد.

اما اگر تجهیزات مناسبی برای کمک به شما در اختیار داشته باشید، کار می‌تواند بسیار سریع‌تر پیش برود – و جک پالت یکی از راحت‌ترین و کارآمدترین انواع تجهیزات برای این کار است. در ادامه برخی مزایای پالت تراک را بخوانید .

  • به دلیل شارژی بودن آلودگی و سروصدا ندارد درنتیجه با محیط‌زیست سازگار است.

  • به دلیل نیاز نداشتن به نیروی مکانیکی  باعث کاهش فشار کاری اپراتور می‌شود.

  • به‌طورکلی اگر اپراتور دستگاه تسلط  و مهارت کافی برای کار با دستگاه را پیداکرده باشد به جرات می‌توان گفت سرعت عملکرد پالت تراک برقی  از لیفتراک بیشتر بوده و در فضاهایی که لیفتراک معمولی به لحاظ ابعاد و اندازه توانایی مانور ندارد به‌راحتی حرکت کرده و زمان جابجایی بار را در انبار را به‌شدت کاهش می‌دهد .

  • کاهش صدمات: اگر به جک‌ پالت نیاز دارید احتمالاً به این دلیل است که تجهیزات یا محصولات سنگین را به‌طور منظم جابجا می‌کنید. جابجایی تجهیزات سنگین قطعاً چیزی نیست که آن را نادیده بگیرید، زیرا اگر به‌درستی انجام نشود می‌تواند باعث آسیب جدی شود. جک پالت‌ها اجازه می‌دهد تا مواد سنگین به‌راحتی جابجا شوند. ازآنجایی‌که جک‌ها اغلب برقی هستند، باکمی آموزش، همان وزنی که کارمندان شمارا در معرض آسیب قرار می‌دهد با لمس یک دکمه جابه‌جا می‌شود. جک‌ها همچنین امکان دید بیشتر را فراهم می‌کنند زیرا آن‌قدر حجیم نیستند. این فضا به کارگران اجازه می‌دهد ببینند به کجا می‌روند و از صدمه دیدن جلوگیری کنند.

  • روحیه را افزایش دهید: داشتن جک در فضای کاری شما حتی می‌تواند روحیه کارکنان را افزایش دهد. هنگامی‌که کارگران احساس می‌کنند مجبور به انجام کاری هستند که ازنظر فیزیکی قادر به انجام آن نیستند، آن‌ها را در محل کار ناراضی می‌کند. هنگامی‌که شما یک جک پالت در انبار خود دارید تا به کارکنان کمک کنید تا وظایفی را که ازنظر فیزیکی چالش‌برانگیز هستند، انجام دهند، از این نارضایتی جلوگیری می‌کنید، که می‌تواند بر بهره‌وری تأثیر بگذارد. ازآنجایی‌که روحیه کارکنان عامل مهمی در بهره‌وری است، کارکنان شاد به معنای پول بیشتر برای کسب‌وکار شما هستند. جک‌ها همچنین می‌توانند خستگی کارمندان را کاهش دهند، زیرا آن‌ها آسیب فیزیکی ناشی از جابجایی مواد سنگین را متحمل نمی‌شوند. کارمندی که در محل کار خسته است می‌تواند باعث بروز حوادث جدی و آسیب به خود و دیگران شود.

  • هزینه‌های کمتر: پالت تراک همچنین می‌تواند به کاهش هزینه‌ها در اطراف انبار شما کمک کند. ازآنجایی‌که آن‌ها الکتریکی هستند، به این معنی است که آن‌ها انرژی کمتری را نسبت به تجهیزات مشابه با بنزین هدر می‌دهند. و به‌جای پر کردن جک‌ها، فقط باید هرازگاهی آن‌ها را شارژ کنید. همان‌طور که قبلاً گفته شد، آن‌ها می‌توانند وزن‌های بزرگ مواد را به‌سرعت جابجا کنند. این نه‌تنها به بهره‌وری، بلکه به‌موقع بودن پروژه‌ها و هزینه‌های عملیاتی شما کمک می‌کند.

  • پالت تراک همه‌کاره است: جک‌ها می‌توانند در طول‌ها و اندازه‌های مختلف باشند، به این معنی که برای بسیاری از صنایع مناسب هستند. بسته به نیاز شما، ممکن است متوجه شوید که جک پالت بهترین مناسب برای انبار یا محصول شما است. یکی دیگر از چیزهای خوب در مورد آن‌ها این است که آن‌ها می‌توانند عملاً هر چیزی را جابجا کنند. چه مبلمان باشد، چه جعبه یا یک مجسمه بزرگ، اغلب می‌توان از جک برای جابجایی آن به‌راحتی استفاده کرد.

نگهداری پالت تراک برقی

استفاده رضایت‌بخش از دستگاه به نگهداری دقیق بستگی دارد. بی‌توجهی به نگهداری ممکن است ایمنی شخصی را به خطر بیندازد و به اموال آسیب برساند. بنابراین، در هنگام استفاده، باید به‌طور منظم بررسی شود تا به‌موقع موارد غیرعادی برطرف شوند. دستگاه معیوب برای اطمینان از ایمنی و افزایش طول عمر دستگاه نباید استفاده شود.

 نگهداری: نگهداری دستگاه به‌طورکلی به سه سطح تقسیم می‌شود، یعنی نگهداری روزانه، نگهداری هفتگی و نگهداری کلی

نگهداری روزانه پالت تراک برقی

این بخش از نگهداری باید روزانه انجام شود سطح دستگاه بررسی شود و آسیب‌دیدگی سیم‌کشی بررسی شود.

نگهداری هفتگی پالت تراک برقی

 این مورد باید به‌صورت هفتگی انجام شود، علاوه نگهداری روزانه، نگهداری باید به بررسی مواردی مانند نرمال بودن وضعیت کار هر جزء، شل بودن اتصالات مختلف، نشتی داشتن اتصالات هیدرولیک، وجود فرسودگی غیرعادی قطعات مکانیکی و اینکه آیا قطعات الکتریکی دارای افزایش دما و جرقه غیرطبیعی نباشند بپردازد.

در صورت بروز هرگونه ایراد و نقص باید به‌موقع تعمیر و رفع عیب انجام شود .

 نگهداری کلی : برای بررسی دستگاه باید طبق برنامه چند بخش کلی آنرا بررسی کنید 1. بررسی سیستم هیدرولیک،2. بررسی سیستم الکتریکی 3. سیستم مکانیکی و انتقال 4. سیستم ترمز

بررسی سیستم هیدرولیک پالت تراک

  • سفت بودن اتصالات و آسیب‌دیدگی کاسه‌نمدها
  • سطح روغن در تانک را بررسی کنید
  • روغن هیدرولیک را تعویض کنید.

بررسی سیستم الکتریکی پالت تراک برقی

  • سیستم هشدار و ایمنی دستگاه را بررسی کنید.
  • آسیب‌دیدگی کابل و محکم بودن ترمینال را بررسی کنید
  • پایه کابل و موتور را محکم کنید.

سیستم مکانیکی و انتقال

  • داشتن صدای غیرعادی یا نشتی چرخ‌دنده را بررسی کنید
  • فرسودگی و آسیب‌دیدگی چرخ‌ها را بررسی کنید.
  • شل شدن بست‌های تمام قطعات را بررسی کنید.
  • آسیب‌دیدگی و تغییر شکل واضح داشتن شاسی و سیستم بالابری را بررسی کنید

بررسی سیستم ترمز 

  • عملکرد ترمز را بررسی کنید و خلاصی ترمز را تنظیم کنید یا در صورت لزوم دیسک ترمز را تعویض کنید.
قیمت پالت تراک برقی

قیمت پالت تراک برقی

قیمت پالت تراک برقی با توجه به تناژ و شرکت تولیدکننده متغیر است. مانند سایر کالاها قیمت پالت تراک برقی نیز رقابتی است. و به کیفیت، شهرت برند و … بستگی دارد. کارا ماشین آرنا با چندین سال سابقه در زمینه تولید لیفتراک و تجهیزات انبارداری مفتخر به تولید پالت تراک برقی دو تن باکیفیت مرغوب به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش هست.

قطعات پالت تراک برقی

قطعات پالت تراک برقی

  • پمپ و موتور هیدرولیک

  • چرخ تعادل

  • باطری پالت تراک برقی

  • انواع بردهای حرکت الکترونیکی

  • سکوی کاربر در پالت تراک های برقی سکو دار

  • سوئیچ فابریک

  • پدال

  • فرمان و کوپس فرمان

  • دسته تیلر حرکت کامل جک پالت برقی

تفاوت استاکر برقی و جک پالت برقی

تفاوت استاکر برقی و جک پالت برقی کارا ماشین

فرق استاکر برقی و پالت تراک چیست؟

استاکر برقی و پالت تراک همان‌طور که در بالا گفته شد هر دو با نیروی برق و باتری کار می‌کنند. از رایج‌ترین تفاوت استاکر برقی و پالت تراک یا جک پالت برقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حداکثر ارتفاع بالابری

حداکثر ارتفاع بالابری در استاکر برقی بسیار بیشتر از جک پالت برقی است. به‌طور متوسط استاکر برقی بار را تا ارتفاع  4.5 متر و جک پالت برقی بار را تا ارتفاع 11 سانتی‌متر جابه‌جا می‌کنند.

ظرفیت حمل بار

استاکرهای برقی کارا ماشین توانایی حمل بار را تا حجم 2 تن دارند. این در حالی است که جک پالت برقی حداکثر بار مجازی که می‌تواند حمل کند 1.5 تن است.

سرعت جابه‌جایی بار

سرعت جابه‌جایی بار توسط استاکر برقی به نسبت باری که حمل می‌شود بیشتر از سرعت جابه‌جایی بار در جک پالت برقی یا پالت تراک است. پس می‌توان نتیجه گرفت قدرت موتور در استاکر برقی از پالت تراک بیشتر است.

محل قرارگیری اپراتور

در استاکر برقی اپراتور در جایگاهی که برای او تعبیه‌شده می‌ایستد. اما در جک پالت برقی جایگاهی برای اپراتور در نظر گرفته نشده است.

شیب پیمایی با بار

به‌طور متوسط استاکرهای برقی توانایی جابه‌جایی بار در سطوح شیب‌دار با شیب 5.7 درجه را دارند این در حالی است که جک پالت‌های برقی توانایی جابه‌جایی بار تا شیب 2.6 درجه را دارند.

مقایسه پالت تراک برقی و جک پالت دستی

مقایسه پالت تراک برقی و جک پالت دستی

  • جک پالت برقی نسبت به جک پالت دستی قیمت بالاتری دارد.
  • جابه‌جایی بار در جک پالت دستی به نسبت پالت تراک برقی آسیب بیشتر به بار و اپراتور وارد می‌کند.
  • حمل بار با تناژهای زیاد در انبارهای بزرگ با جک دستی طاقت‌فرسا و زمان‌بر است.

ما در مقاله پالت تراک برقی چیست سعی کردیم شما را با این دستگاه و کاربرد آن آشنا کنیم.

سوال های متدوال در زمینه پالت تراک برقی

برای شارژ شدن کامل باتری جک پالت برقی حتما باید آن را به مدت 8 ساعت شارژ کرد.
پالت تراک برقی توسط نیروی برق تولید شده توسط باتری کار می کند.
به طورکلی از پالت تراک برقی می توان به مدت 8 ساعت در طول روز استفاده کرد.
پالت تراک های برقی در تناژهای مختلف تولید می شوند. اما پالت تراک های برقی کارا ماشین دارای تناژ 1.5 تن هستند. این به این معنا است که این دستگاه توانایی حمل بار را تا ظرفیت 1.5 تن دارد.
حداکثر ارتفاع بالابری در استاکر برقی بسیار بیشتر از جک پالت برقی است. به‌طور متوسط استاکر برقی بار را تا ارتفاع  4.5 متر و جک پالت برقی بار را تا ارتفاع 11 سانتی‌متر جابه‌جا می‌کنند.استاکرهای برقی کارا ماشین توانایی حمل بار را تا حجم 2 تن دارند. این در حالی است که جک پالت برقی حداکثر بار مجازی که می‌تواند حمل کند 1.5 تن است.