علل خرابی شاخک لیفتراک

آشنایی با شاخک لیفتراک و علل خرابی آن

شاخک لیفتراک از اصلی ترین قطعات لیفتراک است. اگر در کسب و کار خود از لیفتراک برای عملیات روزانه استفاده می‌کنید، بدانید که یکی از کلیدی‌ترین ابزار و ماشین‌آلات را در اختیار دارید در واقع لیفتراک‌ها برای بلند کردن و جابه جایی بارها با اندازه‌های مختلف از نقطه A به نقطه B تعبیه شده‌اند. بدون توجه به محل یا وزن بار، لیفتراک‌ها بدون شاخک و یا چنگال نمی‌توانند این کار را به درستی انجام دهند.در این میان مراقبت از قطعات لیفتراک می‌تواند سود و صرفه اقتصادی برای شما داشته باشد اگرچه این موضوع ممکن است برای برخی بدیهی به نظر برسد، اما همه نمی‌دانند که چه چیزی باعث آسیب و خرابی ماشین لیفتراک می‌شود.

شاخک لیفتراک چیست؟

شاخک لیفتراک چیست؟

شاخک لیفتراک که به نام‌های چنگک، ناخن یا چنگال نیز شناخته می‌شود، برای بلند کردن و حمل پالت و حمل بار استفاده می شود. و به جرات می توان گفت که جزء جدایی ناپذیر لیفتراک است و اطمینان از استفاده صحیح از آن بر روی لیفتراک و وضعیت خوب آن برای ایمنی و امنیت اپراتورها و همچنین برای لیفتراک و بار ضروری است.  شاخک‌های لیفتراک قوی و با دوام از فولاد مرغوب ساخته شده‌اند. اما در اثر بی دقتی کارکرد، تصادف یا برخورد، شاخک‌ها ممکن است آسیب ببینند. وضعیت شاخک‌های لیفتراک بر ایمنی کل ماشین تأثیر می‌گذارد. همچنین تعیین می‌کند که آیا لیفتراک برای استفاده ایمن است یا خیر؟

شاخک لیفتراک چگونه آسیب می بیند

انواع شاخک لیفتراک

چنگال لیفتراک به تناسب کاربردی که دارند دارای انواع مختلفی می باشند از جمله انواع چنگال لیفتراک عبارت اند از:

  • میله فرش: تیرهای جداگانه لوله مانند که برای بلند کردن رول‌های سنگین فرش استفاده می‌شوند

  • شاخک‌های تاشو: این شاخک‌ها لولا هستند تا بتوانند تاشده و اجازه دهند تا خودرو در فضاهای تنگ مانند

    آسانسور مانور دهد.

  • شاخک‌های شافتک این نوع از شاخک‌ها متناسب با همه انواع لیفتراک هستند.

  • شاخک تایر و بشکه: برش‌های نیم‌دایره‌ای که به‌طور مشخص برای بلند کردن ،بشکه‌ها طبل‌ها و لاستیک‌ها

شاخک‌های لیفتراک چگونه آسیب می‌بینند؟

چنگال‌های لیفتراک به روش‌های مختلفی ممکن است آسیب ببینند. برای شروع، پاشنه شاخک لیفتراک ــ قسمتی که به سمت بالا و بیرون خم می‌شود. می‌تواند به مرور زمان نازک شود. این به دلیل عملیات روزانه است. علاوه بر این، اگر شاخک‌های لیفتراک به طور روزانه بیش از حد خود استفاده شوند، برخی از اتصالات لیفتراک نیز می‌توانند منجر به آسیب شوند.

سایر دلایل آسیب ناخن لیفتراک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یکی از دلایل اصلی فرسودگی شاخک لیفتراک، استفاده بیش از حد از شاخک و کهولت سن آن است.

  • بار فراتر از حد مجاز وزن شاخک لیفتراک

  • تعمیر و نگهداری نادرست که باعث خم شدن، جوشکاری یا سوراخ شدن شاخک لیفتراک شده است.

  • چنگال‌های لیفتراک با دیوارها، ستون‌ها و سایر سازه‌ها برخورد می‌کنند.

  • استفاده کردن از شاخک‌ها برای بارهای ناهموار

  • حرارت بیش از حد به دوشاخ لیفتراک وارد می‌شود.

  • از شاخک‌های لیفتراک برای فشار دادن یا باز کردن اشیا استفاده می‌شود.

روش های جلوگیری از آسیب به شاخک لیفتراک

چگونه از آسیب به چنگال لیفتراک خود جلوگیری کنید؟

جلوگیری از آسیب با نگهداری مناسب شروع می‌شود. شرکت‌ها و مشتریان باید به دستورالعمل‌های سازنده برای زمان و نحوه نگهداری چنگال‌های لیفتراک مراجعه کنند. سپس آنها باید برنامه نگهداری منظم و به موقع را دنبال کنند. همچنین شرکت‌ها باید چنگال‌های لیفتراک را حداقل یک بار در سال بازرسی کنند.کارگران می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های زیر از آسیب شاخک لیفتراک جلوگیری کنند. این روش‌ها بهترین شیوه‌های نگهداری صحیح شاخک لیفتراک هستند و یادآوری اهمیت آنها به کارگران مفید است.

  • از ناحن لیفتراک فقط برای بلند کردن استفاده کنید. اما اپراتورهای لیفتراک اغلب از شاخک‌های برای فشار دادن اشیا به اطراف یا باز کردن اشیا استفاده می‌کنند. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که آنها برای به پایان رساندن یک کار تحت فشار باشند. در هر صورت، استفاده نادرست از چنگال های لیفتراک می‌تواند به آنها آسیب برساند و ایمنی لیفتراک را به خطر بیندازد.

  • از حداکثر ظرفیت لیفتراک تجاوز نکنید. حتی قوی‌ترین لیفتراک‌ها نیز نمی‌توانند وزن زیادی را تحمل کنند. حداکثر وزن، مقداری است که کامیون می‌تواند با خیال راحت نگه دارد و هرگز نباید از آن بیشتر شود. انجام این کار می‌تواند به چنگال‌های لیفتراک و سایر قسمت‌های آن آسیب برساند.

  • چنگک های لیفتراک را تا سطح زمین نرم حرکت دهید شاخک‌های لیفتراک طوری طراحی شده‌اند که با سرعت نرم و متوسط پایین بیایند. پایین انداختن بارها با سرعت زیاد یا با شدت می‌تواند باعث ایجاد ترک در لیفتراک شود پایین آوردن بار با سرعت زیاد نیز می‌تواند باعث آسیب به کف شود.

  • همیشه از دو لیفتراک استفاده کنید. استفاده از تنها یکی ــ  حتی برای بارهای سبک ــ می‌تواند فشار زیادی بر آن وارد کند. این به راحتی می‌تواند منجر به خم شدن یا ترک خوردن شود.

چه آسیب هایی باعث عدم تعمیر شاخک لیفتراک می شود

چه آسیب‌هایی باعث عدم تعمیر ناخن لیفتراک می شود؟

اگر چنگال‌های لیفتراک شما آسیب دیده است و مطمئن نیستید که آیا می‌شود شاخک‌ها را تعمیر کرد .حتما در ابتدا با یک کارشناس صحبت کنید زیرا یکی از مهم‌ترین بخش‌های لیفتراک شما آسیب دیده است، وضعیت شاخک‌های لیفتراک بر ایمنی کل کامیون تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل با کارشناسان ما در کارا ماشین آرنا تماس بگیرید تا تصمیمی درست و به صرفه برای تعمیر و یا تعویض بگیرید، البته در تعمیر چنگک لیفتراک همیشه این موضوع را باید در نظر داشت که تعمیر آن را به حالت کار ایمن باز نمی‌گرداند، حتی اگر پس از اتمام کار به خوبی و نو به نظر برسد باز هم خطرناک و غیر قابل اعتماد است.

جهت مشاوره و خرید لیفتراک با شماره 02153149000 تماس بگیرید و در صورت نیاز به صفحه خرید لیفتراک مراجعه کنید. 

تعمیر ناخن لیفتراک را در شرایط زیر نباید انجام داد:

  • سایش و پارگی شاخک  10 درصد یا بیشتر است

  • ترک‌های قابل توجهی وجود دارد، نه فقط علامت‌های سطحی

  • یک یا هر دو شاخک به طور قابل توجهی خم هستند.

  • اختلاف ارتفاع هر دو ناخن لیفتراک بیش از 3 درصد طول تیغه است.

  • در تمام این مواقع باید چنگال لیفتراک را با محصولات جدید تعویض کنید.

چه زمانی نباید از شاخک لیفتراک استفاده کرد

چه زمانی نباید از چنگال لیفتراک استفاده کرد؟

رویه‌های ایمنی باید شامل بازرسی روزانه قبل از شروع کار چنگال لیفتراک و خود لیفتراک باشد. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، چنگک‌های لیفتراک باید از حالت استفاده خارج شوند و یا تعمیر یا تعویض شوند:

  • ترکهای سطحی

  • تیغه یا ساقه ناهموار

  • زاویه ناهموار از تیغه تا ساقه

  • ارتفاع نوک شاخک لیفتراک متفاوت

  • خرابی قفل موقعیت یابی

  • قلاب‌های شاخک لیفتراک را بپوشید

  • علامت‌های ناخوانا شاخک لیفتراک

  • ساییدگی و پارگی تیغه یا ساق شاخک لیفتراک

هر یک از این شرایط می‌تواند استفاده از لیفتراک را نا امن کند. بنابراین در مورد تعمیر یا تعویض شاخک‌های معیوب لیفتراک معطل نکنید.

چه زمانی باید چنگال لیفتراک را تعویض کرد؟

 با استفاده از کولیس ، سایش و همچنین صاف بودن قلاب های شاخک را بررسی کنید. اگر لب قلاب به پشت کولیس برخورد کند ، باید شاخک‌ها از سرویس خارج شوند. ارتفاع تیغه ناهموارٍ؛ نوک هر دو تیغه لیفتراک باید در یک ارتفاع (تقریبا) یکسان باشد. اگر اختلاف بیش از سه درصد طول تیغه باشد، زمان تعویض شاخک‌ها فرا رسیده است. شکستگی، سایش و ترک بر روی شاخک نیز یکی دیگر دلایل تعویض می‌باشد.

روش‌های افزایش طول شاخک لیفتراک

همان‌طور که گفته شد چنگال لیفتراک مهم‌ترین قسمت دستگاه است.این قطعه به شما امکان می‌دهد بارهای سنگین را حمل کنید و به‌راحتی آن‌ها را جابجا کنید. در بسیاری از مواقع، نمی‌توان همه‌چیزهایی را که نیاز دارید تنها با یک لیفتراک بلند کنید. مواقعی وجود دارد که ممکن است لازم باشد طول دو ناخن لیفتراک خود را افزایش دهید تا بتوانید به مکان‌های بالاتر برسید یا اجسامی را که از شما در ارتفاع قرار دارند پایین آورده و حرکت دهید.

به‌طورکلی روش‌های مختلفی برای افزایش طول چنگال لیفتراک وجود دارد ازجمله روش‌های استاندارد برای انجام این کار عبارت‌اند از:

تعویض شاخک لیفتراک

یکی از روش‌های افزایش طول چنگال لیفتراک تعویض شاخک‌های آن است.  اگر چنگال‌های موجود به‌اندازه کافی بلند نیستند، می‌توان آن‌ها را با چنگال‌های بلندتر تعویض کرد. این ممکن است به کمک یک متخصص برای اطمینان از نصب صحیح نیاز داشته باشد. چنگک‌های  لیفتراک به بازوهای بالابر متصل می‌شوند و طول آن‌ها را افزایش می‌دهند. نصب و برداشتن آن‌ها آسان است، و آن‌ها یک ماشین معمولی را به دستگاهی تبدیل می‌کنند که همه‌کاره‌تر است.

نصب روکش شاخک لیفتراک (نصب غلاف)

نصب غلاف چنگال یکی دیگر از روش‌های افزایش طول شاخک است: غلاف‌ها قطعات فلزی هستند که به شاخک‌های موجود متصل می‌شوند و طول آن‌ها را افزایش می‌دهند. نصب و برداشتن آن‌ها آسان است و آن‌ها را به گزینه‌ای انعطاف‌پذیر تبدیل می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که افزایش طول ناخن های لیفتراک ممکن است بر ظرفیت بالابری و پایداری لیفتراک تأثیر بگذارد. همیشه قبل از هرگونه تغییر در لیفتراک خود از دستورالعمل‌های سازنده استفاده کنید و از مشاوره حرفه‌ای بخواهید.

اطمینان از ایمنی شاخک لیفتراک

چگونه از اقدامات ایمنی شاخک توسط شرکت خریدار اطمینان حاصل کنیم؟

با بالا بردن آگاهی می‌توانید درک و شناخت بهتری از ایمنی ماشین و قطعات آن به ویژه شاخک‌ها به دست ‌آورید، به همین منظور در ابتدا شرکت کارا ماشین آرنا به عنوان یکی از معتبرترین مجموعه ها جهت تعمیر لیفتراک، راهنمایی در خصوص امنیت و نگهداری صحیح لیفتراک از جمله: تعمیر شاخک لیفتراک، طول چنگال لیفتراک استاندارد، تعیین موقعیت شاخک، دستورالعمل‌های ایمنی و موارد دیگر به مشتریان ارائه می‌دهد زیرا بر این باوریم هرچه آگاهی مشتریان بالاتر رود امنیت کاربر و ماشین حفظ خواهد شد.

قیمت ناخن لیفتراک یا هزینه تعمیر چنگال لیفتراک

جهت اطلاع از قیمت چنگال لیفتراک و یا هزینه تعمیر ناخن لیفتراک از طریق شماره 02153149000 با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

سوالات متداول

روش‌های مختلفی برای افزایش طول شاخک لیفتراک وجود دارد ازجمله روش‌های استاندارد آن تعویض شاخک لیفتراک و نصب غلاف یا روکش شاخک است.
شاخک های لیفتراک از لحاظ کاربرد به انواع مختلفی مثل میله فرش، شاخک های شافت، شاخک تایر و بشکه و شاخک های تاشو تقسیم می شوند.
چنگال‌های لیفتراک به روش‌های مختلفی ممکن است آسیب ببینند. یکی از دلایل اصلی فرسودگی شاخک لیفتراک، استفاده بیش از حد از شاخک و کهولت سن آن است.