خطر آتش سوزی لیفتراک و نکات مربوط به آن

ماشین‌آلات کارخانه‌های کوچک مانند لیفتراک‌ها یک قطعه حیاتی از تجهیزات برای بسیاری از مشاغل هستند. هنگامی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد، می‌تواند عواقب جدی داشته باشد که فراتر از هزینه‌های تعمیر یا تعویض دستگاه است.لیفتراک‌ها اغلب در داخل ساختمان‌ها مانند انبارها کار می‌کنند. آتش‌سوزی لیفتراک می‌تواند باعث اختلال جدی در عملکرد و همچنین آسیب یا از بین رفتن مواد و محصولات نهایی شود که ممکن است در مجاورت ماشین قرار گرفته‌اند.

مشاهده مقاله خطرات کار با لیفتراک

خطر آتش سوزی لیفتراک

البته باید در نظر گرفت که خطر آسیب به اپراتورها و سایر کارکنان شاغل در ساختمان هنوز جدی‌تر است.اقدامات متعددی وجود دارد که باید به طور منظم برای کاهش خطر آتش‌سوزی لیفتراک انجام شود. اگرچه شیوه‌های نگهداری خوب می‌تواند به کاهش احتمال آتش‌سوزی کمک کند، اما حوادث همچنان رخ می‌دهند و خطر آتش‌سوزی قابل حذف نیست. سیستم‌های اطفاء حریق برای محافظت از تجهیزات، تاسیسات و اپراتور در صورت وقوع آتش‌سوزی طراحی شده‌اند. با این حال، میزان موفقیت آنها به شدت به مشخصات سیستم مناسب برای ماشین و محیط خاص بستگی دارد.هر چه بیشتر به وضعیت لیفتراک خود توجه کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که شرایطی را که می‌تواند منجر به آتش‌سوزی لیفتراک شود را تشخیص دهید. این موارد شامل مواردی مانند اتصالات پروپان نشتی، تجمع گریس یا روغن در خودرو یا اتصالات الکتریکی ناایمن است.یک برنامه تعمیر و نگهداری برای لیفتراک ایجاد کنید و سپس به آن پایبند باشید برای برنامه نگهداری توصیه شده خود به دفترچه راهنمای مالک خود نگاه کنید.

مطالعه مقاله همه چیز درمورد لیفتراک دوگانه سوز

راه های جلوگیری از آتش سوزی لیفتراک

 چهار اقدام برای جلوگیری از آتش‌سوزی لیفتراک

خوشبختانه، پیشگیری از آتش‌سوزی لیفتراک آسان است. اگر هنگام کار با کامیون‌های صنعتی به ویژه لیفتراک‌ها مراقب بوده و این چهار اقدام ایمنی را برای ایمن نگه داشتن وسایل نقلیه، اپراتور و کسب‌وکار خود انجام دهید.

  • افزایش آگاهی ایمنی در برابر آتش:اپراتورهای لیفتراک اولین خط دفاعی در برابر آتش‌سوزی‌های مرتبط با لیفتراک هستند. به رانندگان خود آموزش دهید که چگونه از شرایطی که می‌تواند منجر به آتش‌سوزی لیفتراک شود اجتناب کنند و در صورت وقوع آن چه کاری انجام دهند.هوشیاری و آگاه نگه داشتن رانندگان می‌تواند بین ایمنی و فاجعه تفاوت ایجاد کند.

  • لیفتراک‌ها را به طور مرتب تمیز کنید: یکی از رایج‌ترین منابع اشتعال آتش لیفتراک، تجمع مواد قابل اشتعال بر روی خود خودرو است. این موارد می‌تواند شامل بنزین، روغن یا مواد قابل احتراق باشد که در حین حمل و نقل به طور تصادفی روی لیفتراک ریخته شده است.تمیز کردن منظم لیفتراک تضمین می‌کند که خطر احتراق مواد قابل اشتعال به حداقل رسیده و حتی از بین می‌رود.

  • هنگام حمل مواد خطرناک یا قابل اشتعال مراقب باشید: یکی دیگر از راه‌های کاهش خطر آتش‌سوزی لیفتراک، استفاده از مراقبت و احتیاط مناسب در حمل و نقل مواد قابل اشتعال یا خطرناک است. اطمینان حاصل کنید که بسته‌بندی به درستی مهر و موم شده و بارها به طور مناسب ایمن شده‌اند.در هنگام حمل و نقل مواد قابل اشتعال، مواد منفجره یا خطرناک با اپراتورها هماهنگ باشید و مطمئن شوید که لیفتراک‌ها برای طبقه‌بندی منطقه خاصی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند تایید شده‌اند.

  • به کابل‌های باتری توجه ویژه‌ای داشته باشید: باتری‌ها منبع احتراق بالقوه اولیه برای آتش‌سوزی لیفتراک هستند. این موضوع به این دلیل است که آنها جرقه‌ای را ایجاد می‌کنند که به کارکرد صحیح موتور کامیون کمک می‌کند. اما وقتی آن جرقه به طور ناخواسته به مواد قابل اشتعال یا انفجاری برخورد کند، می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.کابل‌های باتری را از آسیب محافظت کنید و به طور مرتب آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیبی ندیده‌اند. باتری‌ها معمولاً دارای پوشش عایق و مقاوم در برابر آتش برای جلوگیری از جرقه یا قوس شدن هستند. در هر بازرسی لیفتراک قبل و بعد از تعویض، از سالم بودن و در جای خود مطمئن شوید.هنگامی که اپراتورهای خود را برای رعایت این چهار اقدام ساده ایمنی آموزش دهید، جلوگیری از آتش‌سوزی لیفتراک آسان است.

جهت مشاهده و خرید لیفتراک کلیک کنید

مناطق اصلی خطر آتش‌سوزی در لیفتراک‌ها کدامند؟

یکی از علل شایع آتش‌سوزی در لیفتراک‌ها مواد قابل اشتعال مانند گرد و غبار، زباله، روغن و گریس، تماس با اجزای دمای بسیار بالا در محفظه موتور مانند بلوک‌ها و منیفولدهای موتور و احتراق است. اتصال کوتاه الکتریکی نیز می‌تواند علت اشتعال آتش باشد.تجمع مواد قابل اشتعال در لیفتراک‌ها که در محفظه موتور انباشته می‌شود، خطر آتش‌سوزی قابل توجهی را ایجاد می‌کند، به ویژه در صنایعی مانند زباله و بازیافت، در محوطه‌های کاغذ و چوب که در آن مقادیر زیادی مواد قابل احتراق روزانه و روز به روز حمل می‌شود. یک خط سوخت یا هیدرولیک شکسته نیز می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود اگر گازوئیل یا روغن را روی یک قطعه موتور فوق گرم بپاشند.

نکات ضروری در هنگام آتش سوزی لیفتراک

توصیه‌های موجود نگهداری لیفتراک‌ها

عملکرد خاموش کردن موتور همیشه توصیه می‌شود. هنگامی که یک خط سوخت یا هیدرولیک از کار بیفتد، می‌تواند مایع قابل اشتعال را روی قطعات فوق گرم شده پاشیده و باعث آتش‌سوزی شود. خاموش کردن موتور باعث توقف مصرف سوخت و سوخت‌رسانی مداوم آتش می‌شود. این به طور قابل توجهی احتمال احتراق مجدد آتش را کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید که هر سیستم اطفاء حریق فقط یک بار فرصت خاموش کردن آتش را دارد.جداساز باتری همچنین می‌تواند به جلوگیری از احتراق مجدد آتش در زمانی که منبع آتش یک اتصال کوتاه الکتریکی است کمک کند.

مطالعه همه چیز درمورد لیفتراک برقی

در صورت وقوع آتش‌سوزی

  •  هنگام خستگی، مشکلات عاطفی، مواقع استفاده از مواد مخدر یا الکل و نیز از این قبیل موارد از لیفتراک استفاده نکنید.

  • از قبل یک برنامه ایمنی تهیه کنید.

  • قبل از عملیات، با توجه به محیط کار لیفتراک، نوع، ظرفیت لیفتراک و وضعیت جاده برنامه راه‌اندازی را تهیه کنید.

  • هنگام حرکت در یک مکان باریک یا بارگیری یا تخلیه کالاهای بزرگ، یک فرد با زاویه دید مناسب تعیین کنید و طبق راهنمای او عمل کنید.

  • مسئولیت اصلی در حین عملیات ایمنی است. از ایمنی خود، لیفتراک، محل کار و سایر اموال در محل کار اطمینان حاصل کنید.

  • در صورت وقوع آتش‌سوزی، سوئیچ استارت را در وضعیت OFF قرار دهید تا موتور خاموش شود.

  • با عجله از لیفتراک پایین نپرید. خود را با دسته و پدال حمایت کنید تا با خیال راحت خارج شوید.

  • قوانین را رعایت کنید

  • فقط افراد آموزش دیده و مجاز می‌توانند لیفتراک را راه‌اندازی کنند.

  • کتابچه راهنمای سرویس و نگهداری را کاملاً مطالعه کرده و از آن پیروی کنید.

استفاده از کپسول آتش نشانی

 کپسول آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه

از محل کپسول آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه آگاه باشید و بدانید که چگونه در صورت آتش‌سوزی یا جراحت از آن استفاده کنید.

توجه

لیفتراک‌ها تنها دارایی در معرض خطر در صورت وقوع آتش‌سوزی نیستند. اگر آتش مهار نشود، می‌تواند به اطراف لیفتراک مانند تاسیسات و انبار سرایت کند، اپراتورها را در معرض خطر قرار دهد و منجر به ایجاد هزینه‌های گزاف شود.سیستم اطفاء حریق نصب شده بر روی لیفتراک بهترین محافظت در برابر اثرات احتمالی آتش‌سوزی است. اثربخشی و قابلیت اطمینان سیستم بسته به روش‌های تشخیص آتش و توزیع عاملی که سیستم از جمله پارامترهای دیگر استفاده می‌کند، به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود.