خطرات کار با لیفتراک و جلوگیری از آن:

خطرات کار با لیفتراک تقریباً از هر چهار مرگ یک مورد را شامل می شوند.  لیفتراک ها در صورت بارگیری بیش از حد، اگر بار به خوبی متعادل نباشد، یا اگر با شاخک ها خیلی بالا حرکت کنند، می توانند به راحتی واژگون شوند زیرا وزن متوسط لیفتراک چند هزار کیلو است. در نتیجه، 16 درصد از مرگ و میر ناشی از لیفتراک زمانی رخ می دهد که قربانیان توسط وسیله نقلیه له می شوند.

پس اپراتورها باید از محدودیت‌های سرعت پیروی کنند، مراقب عابران پیاده باشند، در صورت مسدود شدن دید، بوق بزنند و از رانندگی در نزدیکی کارکنانی که در نزدیکی کار می‌کنند یا ایستگاه‌های کاری آنها اجتناب کنند.

5 راهکار جهت جلوگیری از خطرات کار با لیفتراک و تجهیزات انبارداری 

خطرات کار با لیفتراک می تواند اثر ویرانگری بر روی محیط کار و انبار محصولات داشته و تعداد این حوادث بسیار بیش از حد تصور شما میباشد. در کشور آمریکا هر ساله در حدود 97000  آسیب دیدگی جدی در ارتباط با لیفتراک گزارش می شود که در حدود صدتای آنها کشنده میباشد.

به هرحال حوادث ناشی از لیفتراک یا آسیب دیدگی کارگر و یا از بین رفتن محصول تولید شده را درپی دارد که این امر همواره توجه به موضوع ایمنی را افزایش میدهد.

تمام انبارها و کارخانجات میبایست با آموزش کارکنان و ارائه دستورالعمل هایی در خصوص جلوگیری از حوادث ناشی از لیفتراک اقدامی پیشگیرانه داشته باشند.

در اینجا به 5 راهکار جهت جلوگیری از حوادث لیفتراک و ایمنی انبار کالا اشاره میشود :

1- آموزش مستمر :

اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای ، تمامی کارخانجات و شرکتها را ملزم به داشتن برنامه ای جهت آموزش ایمنی لیفتراک برای تمام اپراتورها مینماید. اما بهترین حالت این است که آموزش ایمنی برای تمامی کارکنانی که در مجاورت لیفتراک فعالیت دارند برگزار گردد.

با آموزشهای مناسب ایمنی لیفتراک از حدود 700 حادثه در سال جلوگیری می شود.

پیاده سازی یک برنامه آموزشی سازمان یافته ایمنی لیفتراک برای کارکنان نقطه شروع کار میباشد و برگزاری دوره های آموزشی یکبار در سال علاوه بر آموزش کارکان جدید باعث می شود همه کارکنان در یک سطح از آگاهی در خصوص ایمنی لیفتراک قرارگیرند. و مشکلاتی همچون فراموشی آموزش ها ممکن نباشد

جلوگیری از حوادث
traning-forklift
forklift_course
forklift-operator

2- انبار سازمان یافته و منظم :

یک انبار سازمان یافته ، تمیز و منظم ، پایه و اساس داشتن یک انبار ایمن میباشد.

بی نظمی و مسدود بودن مسیر حرکت نه تنها مانع بهره وری در کار میگردد بلکه اپراتور لیفتراک ها را مجبور به تغییر مسیر ناگهانی جهت جلوگیری از تصادف و ایجاد خرابی می نماید.

مسیر های حرکت لیفتراک و تجهیزات انبارداری میباست همیشه منظم و خالی از محصول ، زباله و سایر موانع باشد و علاوه بر آن تمامی انبار بایستی از روشنایی مناسب برخوردار باشد.

قابلیت دید اطراف توسط اپراتور امری مهم و حیاتی جهت ایمنی برای اپراتور و اطرافیان میباشد لذا از بابت روشنایی محیط اطمینان حاصل نمایید.

Packaging-Supply-Store-2
خطرات کار با لیفتراک

3- بهبود روش های ایمنی :

طراحی انبار بایستی به شکلی باشد که با استفاده از ابزارهای مناسب و  بهبود شرایط دید اطراف باعث بالارفتن ایمنی و کم شدن خطرات کار با لیفتراک در حین کار گردد. به عنوان مثال نصب چراغ های رنگی در جلو و عقب لیفتراک باعث می شود کارکنان نشانه واضحی از نزدیک شدن لیفتراک داشته باشند. ویا نصب آینه در گوشه راهروها باعث بهبود دید اپراتور می گردد.

در صورت امکان راهروها و مسیر حرکت با پهنای مناسب جهت عبور و مرور کارکنان و لیفتراک ها و تجهیزات انبارداری طراحی و ساخته شوند.

4- بازدید و نگهداری مناسب لیفتراک ها و تجهیزات انبارداری :

بازرسی های روزانه ایمنی لیفتراک بایستی توسط اپراتور در هر روز و قبل از شروع شیفت کاری انجام شود.

اپراتور بایستی لیفتراک را از بابت نشتی سوخت ، روغن های موتور و هیدرولیک ، نشتی رادیاتور ، باد تایرها و بازرسی دیداری سیستم هیدرولیک و موتور بررسی نماید و در صورت مشاهده هراشکالی ، قبل از شروع به کار لیفتراک بایستی توسط مکانیک واجدشرایط رفع نقص گردد.

نگهداری لیفتراک
خطرات کار با لیفتراک

5- تخلیه و بارگیری صحیح :

بارهای سنگین ، سرعت بالا ، شرایط نامناسب بارانداز و محل بارگیری نقش مهمی در حوادث لیفتراک خواهند داشت.

تعیین و اعمال ماکزیمم سرعت به کارگیری از لیفتراک در سراسرانبار و اطمینان از دقت اپراتورها در حین بارگیری می تواند از بسیاری از حوادث لیفتراک جلوگیری نماید.

کلیه پالتها بایستی به صورت منظم انبار شوند و در زمان ساخت پالت بایستی بیشترین وزن وارد شده بر پالت و همچنین ارتفاع انبارش در نظر گرفته شود.

بارگیری صحیح