نکاتی جهت جلوگیری از آسیب به قفسه بندی ها در انبار

مدیریت انبارها و مراكز توزيع ممكن است پرزحمت باشد و براي جلوگيري از آسيب رساندن به كارمندان و به حداقل رساندن زيان ضروري است كه اقدامات پيشگيري از آسيب دقيق انجام شود.

با این حال ، در محیطی که کارگران در فضاهای محدود تجهیزات سنگین و بارهای سنگین را مانور می دهند ، حوادث غیرمترقبه اتفاق می افتد
حتی بهترین راننده ها نیز ممکن است با قفسه ها برخورد کنند و هنگامی که یک لیفتراک پنج تنی به یک قفسه پالت ضربه وارد کند، استحکام قفسه ها از بین می رود.

قفسه ها به ندرت فرو میریزند، اما این ضربه ها می تواند باعث کاهش یکپارچگی ساختاری و استحکام آنها شود و زمینه را برای آسیب در آینده فراهم کند.

خوشبختانه برای جلوگیری از این حوادث و به حداقل رساندن خسارات هنگام وقوع می توان کارهای زیادی انجام داد.

آموزش:

آموزش راننده باید همیشه در اولویت باشد و یک دوره ایمنی معتبر باید توسط کلیه رانندگان لیفتراک گذرانده شود. رانندگان همچنین باید در سیستم قفسه بندی و نگهداری ، مشخصات و محدودیت های عملیاتی لیفتراک خود آموزش ببینند.

دید:

. هرچه راننده بیشتر ببیند ، با ایمنی بیشتری می تواند عمل کند. نور کافی به راننده اجازه می دهد تا با خیال راحت در راهرو فعالیت کند و از قفسه ها دید خوبی داشته باشد. به همین ترتیب ، آینه های محدب زاویه باز که بر روی لیفتراک و در انتهای راهروها نصب میشوند ، توانایی رانندگان لیفتراک را برای مشاهده محیط اطرافشان افزایش می دهند و زمینه ی ایجاد تصادفات را کم میکند.

بازرسی قفسه:

قفسه های پالت سایش زیادی را تحمل می کنند. برخورد با لیفتراک ، بارگیری نامناسب ، بالا رفتن کارگران از آن و حتی استفاده عادی باعث ایجاد فشار روی قفسه ها می شود. پرسنل آموزش دیده باید به طور منظم قفسه ها را از نظر یکپارچگی سازه ، برآمدگی های آسیب دیده ، خوردگی ، تراز شدن ردیف ها ، اضافه بار و وضعیت کف و سطح آنها بازرسی کنند.

تعویض / تعمیر:

اجزای قفسه ها آسیب دیده باید بلافاصله تعویض یا تعمیر شوند. استفاده مداوم از یک قفسه آسیب دیده از نظر ساختاری می تواند منجر به خرابی شود که در نتیجه هزینه بیشتری نسبت به رفع مشکل خواهد داشت. در بسیاری از موارد تعمیرات بسیار ارزان تر بوده و زمان کمتری نسبت به تعویض قفسه صرف می¬شود.

راهرو:

راهروها باید بدون درهم ریختگی و عرض کافی برای راننده برای مانور لیفتراک باشند..
میزان بارگیری روی قفسه ها باید به درستی برآورد و برچسب گذاری شوند. رانندگان باید برای حفظ تعادل و قرار دادن بارهای روی قفسه ، در نظر گرفتن وزن پالت ها به طور صحیح آموزش ببینند. بارهای سنگین تر باید در سطح پایینتر قرار بگیرند ، و میله های قائم باید برای پالت های سنگین وزن طراحی شوند.
انبارهایی که در مناطق در معرض خطر زلزله قرار دارند باید قفسه هایی مقاوم در برابر زلزله ایجاد کنند.

ایجاد محدودیت سرعت:

اعلام دقیق محدودیت سرعت برای رانندگان و روشهای کلی ایمنی انبار ، روش خوبی برای افزایش آگاهی و مراقبت از کارکنان در برابر آسیب های احتمالی است.
انبارها مراکز پر تردد و خطرناکی برای فعالیت هستند و حوادثی رخ خواهد داد. با این حال ، با برنامه ریزی مناسب ، آموزش کارمندان و تجهیزات مناسب نگهداری ، می توان از بسیاری از آنها جلوگیری کرد. به قول قدیمی ها ، “یک اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد”.