
لاستیک لیفتراک دارای انواع مختلفی می باشد. در این مقاله به بررسی انواع لاستیک لیفتراک می پردازیم.
مشاهده مقاله آموزش صفر تا صد تعویض آب رادیاتور لیفتراک
لاستیک های بادی به علت خاصیت الاستیکی که دارند جهت کار در سطوح ناهموار بسیار مناسب بوده و ارتعاش کمتری را به اپراتور منتقل می کنند،باید توجه داشت که تنظیم بودن باد لاستیک ها در انواع لیفتراک علاوه بر کاهش استهلاک و سایش،عملکردبهتر و مانور پذیری بیشتر لیفتراک را بهمراه دارد بنابر این توصیه می شود که باد لاستیک ها به صورت روزانه بررسی گردد.
جهت مشاوره و اطلاع از قیمت اتوبوس برقی کارا با شماره 02153149000 تماس بگیرید.
با توجه به اینکه فشار وارده بر لاستیک های لیفتراک در زمان لیفت کردن بار متفاوت می باشد بنابراین جهت تنظیم فشار باد تایرها بایستی بعد از خرید لیفتراک به دستوالعمل کارخانه سازنده لیفتراک توجه نمود و طبق جدول ارائه شده فشار باد لاستیک ها تنظیم نمود . بایستی توجه داشت یکی دیگر از عوامل تعییین کننده در تنظیم باد،دمای هوای محیط کار می باشد.
استفاده از لاستیک توپر در هنگام کار در سطوح ناهموار توصیه نمی شود .لاستیک های توپر زمانی استفاده دارند که در محیط کار اشیاء برنده و یا مواد با خورندگی بالا وجود داشته باشد ودر غیر اینصورت بهتر است که از لاستیک بادی برای لیفتراک استفاده شود چرا که لاستیک های توپر از انعطاف پذیری پایینی برخوردار هستند و باعث انتقال ارتعاشات به اپراتور می گردند و در نتیجه خستگی زود هنگام و مشکلاتی ازقبیل درد کمر را برای اپراتور به همراه خواهد داشت و برای رفع این مشکل در لیفتراک ، استفاده از صندلی ارگونومی فنر دار توصیه میگردد.
با توجه به آنکه تایر لیفتراک جزء اصلی ترین قطعات لیفتراک میباشد و بایستی در زمان مقتضی اقدام به تعویض آن نمود ، توجه به نوع تهیه شده و برند اصلی بسیار مهم میباشد .
نمونه هایی از آسیب دیدگی لاستیک لیفتراک توسط اشیاء برنده و اشیاء نوک تیز :
همانطور که در عکس ملاحظه می فرمایید در صورتیکه لاستیک لیفتراک از نوع بادی باشد آسیب وارد شده منجر به تخلیه باد لاستیک شده و باعث عدم تعادل لیفتراک ، سقوط بار در حال حمل و ایجاد خسارت مالی و گاها خسارات جانی می گردد چک کردن باد لاستیک ها بصورت روزانه از اوجب واجبات است.
لذا انتخاب صحیح این محصول بسیار حائز اهمیت میباشد.
انتخاب تایر لیفتراک به نوع لیفتراک شما بستگی دارد. به عنوان مثال نوع لاستیکی که در لیفتراک برقی به کار می رود با لاستیکی که در لیفتراک دیزل استفاده می شود متفاوت است. در برخی لیفتراک ها به تناسب نوع کاربری آنها لاستیک توپر و در برخی دیگر لاستیک بادی استفاده می شود. اگر محیط کار شما ناهموار است استفاده از لاستیک توپر توصیه نمی شود، این در حالی است که لاستیک بادی برای سطوح ناهموار انتخاب بسیار مناسبی است.
یک انتخاب صحیح باعث میشود:
در مقابل، لاستیک نامناسب میتواند باعث لغزش، لرزش و حتی واژگونی لیفتراک شود.
1. نوع محیط کاری
اولین و مهمترین معیار، محل استفاده از لیفتراک است:
2. نوع لیفتراک
نوع لیفتراک تعیین میکند چه لاستیکی مناسب است:
3. ظرفیت و وزن بار
هر لاستیک لیفتراک دارای حداکثر تحمل وزن مشخصی است. انتخاب لاستیکی که متناسب با ظرفیت لیفتراک نباشد میتواند باعث موارد زیر شود
5. نوع آج لاستیک لیفتراک
آج لاستیک متناسب با شرایط کاری انتخاب میشود:
6. کیفیت و برند لاستیک
لاستیکهای بیکیفیت شاید ارزانتر باشند، اما:
انتخاب برند معتبر، یک سرمایهگذاری هوشمندانه است.
قیمت تایر لیفتراک به عوامل مختلفی همچون نوع لاستیک، برند لاستیک و وزن لیفتراک بستگی دارد. جهت اطلاع از قیمت لیفتراک شما عزیزان می توانید با شماره 02153149000 داخلی 306 تماس حاصل فرمایید. توجه به اندازه و سایز لیفتراک در زمان خرید تایر لیفتراک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
گاهی اوقات نوع شغل مورد نظر شما نوع لیفتراک و لاستیک مورد نیاز شما را تعیین می کند، اما گاهی اوقات نکته مهم انتخاب بهترین گزینه بر اساس عملکرد محصول و صرفه اقتصادی است. به همین منظور دانستن سایز تایر لیفتراک در زمان خرید لیفتراک از اهمیت زیادی برخوردار است. در جدول زیر برخی از سایزهای لاستیک را آورده ایم:
لاستیک لیفتراک یکی از مهم ترین و کارا ترین قطعات لیفتراک است چرا که این لاستیک ها هستند که بارها را حمل و به نقاط مختلف جا به جا می کنند و از اپراتور لیفتراک و محموله محافظت می کند تا زمانی مشکلی برای چرخ لیفتراک ایجاد نشود، کاملا دایره ای و گرد است و بر روزی زمین بسیار روان حرکت می کند و در صورت خرابی کل فعالیت های لیفتراک به تعویق می افتد. از رایج ترین عوامل خرابی لاستیک لیفتراک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
یکی از اصلی ترین علل خرابی لاستیک لیفتراک میتواند به اتمام انقضای لاستیک اشاره نمود. اگر لاستیک تا زمان موعد انقضا آن به صورت مستمر و بدون اختلال کار کنند، سر انجام با فرارسیدن تاریخ انقضای آن باید لاستیک را تعویض کرد. استفاده از لاستیک تاریخ انقضا گذشته خطرات جبران ناپذیری را برای بار و اپراتور دستگاه متحمل می شود چراکه درصد فرسودگی در این لاستیک ها بسیار زیاد است.
ترک خوردن روی لاستیک اغلب برای لاستیک های عقب یا همان لاستیک فرمان اتفاق می افتد از عوامل موثر در ایجاد ترک می توان به مواردی همچون سرعت بیش از حد، استفاده بیش از حد از دستگاه و لاستیک های آن، دمای نامناسب سطح زمین، باد بیش از اندازه تایر لیفتراک اشاره کرد. در چنین مواقعی برای جلوگیری از ترک خوردگی توصیه می کنیم از تایرهای بدون ترد استفاده نمایید.
از دیگر عوامل خرابی تایر لیفتراک می توان ساییدگی آج تایر لیفتراک را در نظر گرفت مواردی که منجر به این مشکل می شوند عبارت اند از: ناهماهنگی میزان باد لاستیک ها، تراز نبودن محور، زاویه دار بستن چرخهای عقب و جلو، استفاده بیش از حد از دستگاه و کیفیت نامرغوب لاستیک ها .
مشاهده مقاله عوامل موثر بر سایش لاستیک لیفتراک
کم باد شدن چرخها زمانی اتفاق می افتد که وسیله به مدت زیادی بدون استفاده در سر جای خود بماند.در این حالت هنگامی که مجددا حرکت کند ، لرزشی در هنگام غلتیدن تایرکم باد احساس می شود. وقتی تایر برای مدت طولانی بی حرکت می ماند دما بالا و فشار باعث کم باد شدن آن می شود. به همین منظور توصیه می کنیم از بی حرکت ماندن وسیله ها تحت فشار بار جلوگیری کنید تا دمای آن به سطح نرمال برسد.
جابجایی بار زیاد به مدت طولانی، کار در شرایط سرد و گرم، تماس لاستیک با سطح تیز و برنده روی زمین، ناهمواری شدید محل کار و همچنین خرید لاستیک های بی کیفیت. یکی از دلایل خرابی لاستیک لیفتراک. بنابراین صاحبان لیفتراک باید برای افزایش عمر لاستیک خود به تمامی این عوامل توجه کنند.
با توجه به موارد ذکر شده می توان تاثیرگذارترین عوامل در خرابی را به شرح زیر بیان کرد:
یکی دیگر از عوامل موثر در آسیب دیدن زود هنگام چرخ لیفتراک منقضی شده تاریخ مصرف میباشد، که این عامل سبب می شود لاستیک وقتی که تحت فشار قرار میگیرد دچار از هم گسیختگی شود در شکل زیر نمونه ای از آسیب وارد شده به لاستیک فرسوده را مشاهده می نمایید .
از دیگر موارد موثر در انتخاب تایر لیفتراک میزان فشار کاری وارد بر آن میباشد،در فشار کاری بالا استفاده از لاستیک های توپر با توجه به مقاومت بیشتری که نسبت به لاستیک های بادی دارند از مزیت بیشتری برخوردار میباشد .
سایز تایر لیفتراک برای تناژ مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد . همچنین جنس لاستیک و کارخانه سازنده آن و میزان ضمانت و گارانتی در انتخاب آن بسیار اهمیت دارد.
استفاده از لاستیک ارزان قیمت شاید در ابتدا بودجه کمتری لازم داشته باشد اما استهلاک بالا و نیاز به تعویض بیشتر در طول سال هزینه نگهداری را بالا خواهد برد ، بنابراین در هنگام خرید علاوه بر قیمت به کیفیت آن نیز بایستی توجه داشت.
با توجه به بازار بسیار گسترده لاستیک لیفتراک ، اکثر تولید کنندگان تایر در دنیا اقدام به تولید لاستیک
انواع لیفتراک
در سایزها مختلف نموده اند . و در حال حاضر در کشورمان ایران از لاستیک لیفتراک ژاپنی ، کره ای ، تایوانی و چینی که توسط شرکت های بازرگانی وارد می شوند استفاده می گردد که البته با توجه به استانداردهای تولید و کیفیتشان قیمت های متفاوتی دارند .
نتخاب سایز مناسب تایر لیفتراک نقش بسیار مهمی در عملکرد، ایمنی و طول عمر دستگاه دارد. استفاده از لاستیک با سایز نامناسب میتواند باعث کاهش تعادل لیفتراک، افزایش مصرف سوخت و حتی آسیب به سیستم تعلیق شود. در این مقاله بهصورت کامل بررسی میکنیم که چگونه سایز لاستیک لیفتراک مناسب را انتخاب کنیم.
انتخاب صحیح سایز لاستیک لیفتراک باعث میشود:
لاستیک نامناسب میتواند فشار زیادی به محور و گیربکس وارد کند.
1. وزن و ظرفیت لیفتراک
هر لیفتراک بر اساس ظرفیت اسمی خود (مثلاً ۲.۵ تن یا ۳ تن) به تایری با سایز و تحمل وزن مشخص نیاز دارد. تایر باید توان تحمل موارد زیر را داشته باشند
2. سایز استاندارد تایر لیفتراک
سایز لاستیک لیفتراک معمولاً روی دیواره تایر درج شده است، اعداد روی لستیک لیفتراک نشاندهنده مواردی همچون ، عرض تایر، قطر رینگ یا قطر کلی تایر هستند.
3. نوع رینگ لیفتراک
هر سایز تایر فقط روی رینگ مخصوص خودش نصب میشود. انتخاب سایز اشتباه میتواند باعت اشتباهات زیر گردد:
4. محیط کاری لیفتراک
محیط کاری تأثیر مستقیمی بر انتخاب سایز و نوع تایر دارد:
5. ارتفاع لیفتراک از زمین
تغییر سایز تایر میتواند ارتفاع لیفتراک را تغییر دهد و روی بخش هایی مثل مرکز ثقل، زاویه دکل، عملکرد ترمز
تأثیر بگذارد، بنابراین همیشه باید سایز توصیهشده سازنده رعایت شود.
هر یک از اعداد حک شده بر روی تایر ابعاد مختلف تایر را معرفی مینمایند به عنوان مثال ، همانطور که در عکس مشخص شده است ، عدد 21 قطر خارجی تایر ، عدد 8 عرض مقطع و عدد 9 قطر رینگ را نشان می دهد.
البته در بعضی موارد مانند شکل زیر قطر خارجی بر روی تایر حک نمی شود.
بر روی تایر لیفتراک معمولا تعداد لایه های لاستیک نیز درج میگردد که با پسوند PR قابل تشخیص میباشد .
به عنوان مثال اعداد حک شده بر روی چرخ لیفتراک 3 تن که به صورت 28*9-15-14PR میباشد به شرح ذیل میباشد:
قطر خارجی : 28
عرض مقطع : 9
قطر رینگ : 15
تعداد لایه های تشکیل دهنده لاستیک : 14 لایه
لاستیکهای لیفتراک جزء ضروری لیفتراکها هستند که به آنها امکان حرکت و عملکرد ایمن و کارآمد را میدهد. فشار مناسب تایر برای لاستیکهای لیفتراک به چند دلیل حیاتی است. فشار صحیح لاستیک به به حداکثر رساندن پایداری و کنترل لیفتراک کمک میکند، از سایش و آسیب تایر جلوگیری میکند، مصرف سوخت را بهبود میبخشد و خطر انفجار یا سایر خرابیهای لاستیک را که میتواند منجر بهتصادف شود کاهش میدهد. لاستیکهای کمباد یا بیشازحد باد میتوانند بر عملکرد تأثیر منفی بگذارند و شرایط کارکرد ناایمن ایجاد کنند. نظارت و حفظ فشار لاستیک توصیهشده توسط سازنده باید بخشی منظم از تعمیر و نگهداری لیفتراک باشد. فشار مناسب تایر لیفتراک عملکرد بهینه تجهیزات، ایمنی و هزینههای عملیاتی را تضمین میکند.
سازندگان لیفتراک فشار لاستیک را توصیه میکنند که باید رعایت شود تا از عملکرد و طول عمر مناسب تایر اطمینان حاصل شود. فشار توصیهشده میتواند بر اساس نوع لاستیک، ظرفیت بار و وزن لیفتراک متفاوت باشد.
تایرهای بالشتکی: این لاستیکهای بادی به فشار باد بالاتری نیاز دارند که معمولاً بسته بهاندازه تایر و درجه لایه آن از 60 تا 120 PSI متغیر است. همیشه با دستورالعملهای سازنده مشورت کنید.
لاستیکهای پنوماتیک: این لاستیکهای پر از هوا در لیفتراکهای برقی به 50-90 PSI نیاز دارند. لاستیکهای پنوماتیک بزرگتر در لیفتراکهای ICE از فشار 80 تا 110 PSI استفاده میکنند.
لاستیکهای جامد: بدون نیاز به باد کردن. اما پس از فرسودهشدن باید تعویض شود.
لاستیکهای پرشده با فوم پلی آورتان: بسته بهاندازه و ظرفیت تایر با 35-85 PSI کار میکنند. فوم شکل را پشتیبانی میکند، بنابراین فشار کمتری نسبت به پنوماتیک دارد.
رعایت فشارهای توصیهشده از سایش ناهموار لاستیک، آسیب ناشی از کمباد شدن و باد شدن بیشازحد جلوگیری میکند. دفترچه راهنمای لیفتراک یا دیواره لاستیک خود را برای PSI دقیق موردنیاز تایرها بررسی کنید.
بررسی و اندازهگیری صحیح فشار تایر لیفتراک برای ایمنی و عملکرد بسیار مهم است. در اینجا مراحل برای بررسی دقیق فشار باد لاستیک وجود دارد:
تنظیم صحیح فشار تایر برای بهینه سازی عملکرد لیفتراک ، کاهش سایش تایر و ترویج ایمنی بسیار مهم است. لاستیک های لیفتراک باید 1-2 بار در هفته با فشار فشار تایر بررسی شوند و در صورت لزوم تورم یا دفع شوند.
اضافه کردن هوا: اگر خواندن فشار تایر پایین تر از PSI توصیه شده باشد ، نیاز به اضافه شدن هوا دارد. اطمینان حاصل کنید که ساقه شیر تایر تمیز و از بقایای پاک است. سپس هوا را به آرامی و در افزایش های کوچک اضافه کنید ، فشار را پس از هر چند PSI اضافه کنید تا به سطح تورم هدف برسید. در صورت وجود یا یک کمپرسور هوا قابل حمل مناسب برای تورم لاستیک های تجهیزات سنگین از یک خط هوا تنظیم شده استفاده کنید. از حداکثر فشار تایر تجاوز نکنید. تورم بیش از حد می تواند باعث آسیب و انفجار تایر شود.
حذف هوا: اگر فشار تایر بالاتر از سطح توصیه شده باشد ، باید هوا برداشته شود تا از خطرات بیش از حد تورم جلوگیری شود. از یک ابزار فشار تایر استفاده کنید تا به آرامی هوا را آزاد کنید. فشار را مرتباً بررسی کنید تا به PSI مناسب کاهش یابد. از طرف دیگر، فشار دادن کوتاه روی نوک میل سوپاپ با نوک قلم می تواند به تخلیه هوا کمک کند، اما این روش کمتر کنترل شده است. لاستیک را کاملا خالی نکنید.
تنظیم فشار تورم مناسب به بهینه سازی عملکرد تایر و طول عمر کمک می کند. همیشه مشخصات پیشنهادی خودرو و تایر را مجدداً مجدداً بازگردانید یا از آن استفاده کنید. نگهداری مداوم تورم تایر ایمنی را بهبود می بخشد و در دراز مدت هزینه ها را کاهش می دهد.
فشار باد مناسب برای عملکرد و ایمنی تایر لیفتراک بسیار مهم است. استفاده از لاستیک های لیفتراک با باد نامناسب می تواند منجر به تعدادی از مشکلات شود:
درست است که آج زدن لاستیک لیفتراک در کاهش هزینههای نگهداری تاثیر دارد؛ اما از آنجا که لاستیک لیفتراک یکی از اقلام پرمصرف و با استهلاک لوازم یدکی ماشین محسوب میشود، بهترین کار این میباشد که لاستیکهای با کیفیت تهیه نمایید. معمولا یک لاستیک مناسب دارای ویژگیهایی است که شما هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. ویژگیهای یک لاستیک خوب عبارت هستند از:
|
ردیف |
نوع لیفتراک |
سایز تایر جلو لیفتراک |
سایز تایر عقب لیفتراک |
|---|---|---|---|
|
1 |
لیفتراک 1.5 تن دیزل |
6.50-10-14PR |
5.00-8-10PR |
|
2 |
لیفتراک 1.8 تن دیزل |
6.50-10-14PR |
5.00-8-10PR |
|
3 |
لیفتراک 2 تن دیزل |
6.50-10-14PR |
5.00-8-10PR |
|
4 |
لیفتراک 2.5 تن دیزل |
28*9-15-14PR |
6.50-10-14PR |
|
5 |
لیفتراک 3 تن دیزل |
28*9-15-14PR |
6.50-10-14PR |
|
6 |
لیفتراک 3.5 تن دیزل |
28*9-15-14PR |
6.50-10-14PR |
|
7 |
لیفتراک 4 تن دیزل |
8.25-15-20PR |
7.00-12-14PR |
|
8 |
لیفتراک 5 تن دیزل |
8.25-15-20PR |
7.00-12-14PR |
|
9 |
لیفتراک 7 تن دیزل |
8.25-15-14PR |
8.25-15-14PR |
|
10 |
لیفتراک 10 تن دیزل |
9.00-20-14PR |
9.00-20-14PR |
|
ردیف |
نوع لیفتراک |
سایز تایر جلو لیفتراک |
سایز تایر عقب لیفتراک |
|---|---|---|---|
|
1 |
لیفتراک 1.5 تن دوگانه سوز |
6.50-10-14PR |
5.00-8-10PR |
|
2 |
لیفتراک 1.8 تن دوگانه سوز |
6.50-10-14PR |
5.00-8-10PR |
|
3 |
لیفتراک 2 تن دوگانه سوز |
6.50-10-14PR |
5.00-8-10PR |
|
4 |
لیفتراک 2.5 تن دوگانه سوز |
28*9-15-14PR |
6.50-10-14PR |
|
5 |
لیفتراک 3 تن دوگانه سوز |
28*9-15-14PR |
6.50-10-14PR |
|
6 |
لیفتراک 4 تن دوگانه سوز |
8.25-15-20PR |
7.00-12-14PR |
|
7 |
لیفتراک 5 تن دوگانه سوز |
8.25-15-20PR |
7.00-12-14PR |
|
ردیف |
نوع لیفتراک |
سایز تایر جلو لیفتراک |
سایز تایر عقب لیفتراک |
|---|---|---|---|
|
1 |
لیفتراک 1.5 تن برقی |
6.50-10-10PR |
5.00-8-8PR |
|
2 |
لیفتراک 2 تن برقی |
23*9-10-16PR |
18*7-8-14PR |
|
3 |
لیفتراک 2.5 تن برقی |
23*9-10-16PR |
18*7-8-14PR |
|
4 |
لیفتراک 3 تن برقی |
23*9-10 |
18*7-8 |
کارا ماشین آرنا | من کارا هستم