مشکلات انبار و راه حل آن

مشکلات انبار و راه حل آن از بزرگترین دغدغه ها در زمینه انبارداری می باشد. مدیریت انبار شامل سازماندهی، مدیریت و نگهداری تمام فرآیندهایی است که در یک انبار اتفاق می افتد، به طوری که آنها تا حد امکان روان و کارآمد هستند. حتی با وجود اینکه برخی از این فرآیندها خودکار هستند و بدون خطا به نظر می رسند، هر عملیات انباری مستعد اشتباهات و چالش ها است.

مشکلات انبار می تواند بر سرعت، کارایی و بهره وری یک عملیات انبار خاص یا کل زنجیره فرآیندهای مرتبط با آن تأثیر بگذارد. در بیشتر موارد، این خطاها تنها پس از شروع فرآیند یا حتی پس از تکمیل آن شناسایی می شوند. و تا آن زمان، معمولاً برای جلوگیری از خطا خیلی دیر است – حتی ممکن است برای کاهش میزان آسیب وارد شده خیلی دیر باشد. اما با دانش قبلی در مورد چالش های احتمالی که ممکن است در عملیات انبار شما رخ دهد، می توانید آنها را از قبل پیش بینی کنید و قبل از شروع آسیب جلوی آن را بگیرید.

شش مشکل عمده در انبار و نحوه برطرف کردن آنها :

معمولا توجه مناسبی به مشکلات رایج در انبار نمیشود چرا که کارها باید در اسرع وقت و خیلی سریع انجام گیرد ، کمی به عقب برمیگردیم و متمرکز می شویم بر روی شش مشکل عمده درانبارداری و پیدا کردن راه حلهای بالقوه جهت کمک به ایجاد عملکرد مناسب در انبار.

 1- راهروهای باریک

مشکل : راهروهای باریک ، جابه جایی توسط تجهیزات را مشکل و به طور کلی باعث کندی عملکرد می شود صرفه نظر از آسیبهایی که در اثر ضربه خوردن به اجناس ایجاد می گردد.

راه حل : انواع مختلفی از لیفتراک موجود است که جهت کار در راهروها و فضاهای باریک و تنگ طراحی شده اند . در این لیفتراک ها اپراتور به جای نشستن بر روی صندلی ، می ایستد . که باعث دید بهتر اپراتور نسبت به اجناس و اطراف می گردد و کاهش تصادفات و حادثه و جابه جایی راحت تر را به دنبال دارد.

انبار

2- کار در ارتفاع بالا

مشکل:در بسیاری از انبار ها نیاز است کارگران در موقعیت مرتفعی جهت ایجاد شرایط کاری مناسب و پایدار قرار گیرند.

راه حل:برای قرار گرفتن کارگران در نقاط مرتفع جهت انجام کارهایشان میتوان از بالابرهای مخصوص پرسنل استفاده نمود،به عنوان مثال بالابرهای تلسکوپی که بوم آنها به

صورت عمودی قابلیت بازشدن دارند و امکان دسترسی به نقاط مرتفع را ایجاد می کند و توسط اپراتور قابل کنترل می باشد.

انبار مرتب

3- دسترسی به نقاط مرتفع

مشکل : در زمانی که نیازاست محصولات را در نقاط مرتفع جابه جا نماییم با این مشکل روبرو خواهیم شد.

راه حل : بسیاری از تجهیزات جابه جا کننده محصولات ، در ارتفاع کم به خوبی کارمی کنند اما جهت جابه جایی محصولات در نقاط مرتفع انبار توانایی لازم را ندارند ، بنابر این لازم است از تجهیزات با قابلیت و ارتفاع بارگیری بالاتری استفاده گردد تا اپراتور به قفسه های بالایی دسترسی داشته باشد.

ریچتراک

4- کار سخت و سنگین

مشکل : کارگران همیشه نیازمند جابه جایی اجناس و اشیا از نقطه A   به نقطه B  بر حسب نیاز هستند که این کار زمان ارزشمند زیادی را هدر خواهد داد که می تواند صرف کارهای مفیدتری گردد.

راه حل : استفاده از سیستم های نوین نظیرکانوایر و نوار نقاله که اجناس را با دقت بالایی میتوانند در انبار جابه جا نمایند در وقت و زمان کارگران صرفه جویی می نماید.

دستگاه-های-نوار-نقاله

5- تعویض باطری

مشکل : در زمانی که انبار شما بسیار پر مشغله است ، نگهداری و تعویض باطری لیفتراک های برقی و دیگر تجهیزات انبارداری زحمت بسیار زیادی دارد .

راه حل : ممکن است زمان زیادی لازم باشد جهت جایگزینی و استفاده از باطری های لیتیومی به جای باطریهای اسیدی  ، باطری های لیتیومی سریعتر شارژ می شوند و به تعمیر و نگهداری نیازی ندارند در حالی که این نوع باطریها گران هستند اما هزینه های تعمیر و نگهداری را در طول سال به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

6- توانمندسازی اتوماسیون

مشکل : حتی در زمانیکه کلیه عملیات انبارداری شما هماهنگ شده است ، ممکن است شما نگران آن باشید که از تمامی ظرفیت اتوماسیون خود جهت افزایش بهره وری استفاده نکرده باشید .

راه حل : تجهیزات انبارداری روباتیک که به صورت خودهدایت شونده هستند را در نظر بگیرید ، این سیستم ازنقشه های دقیق لیزری بهره گرفته و نرم افزارهای پیشرفته ، تجهیزات انبارداری رباتیک را قادر می سازد کلیه کارهای خود را در زمانی که در کنار کارگران مشغول بکار هستند به بهترین شکل انجام دهند. این تجهیزات قابلیت برنامه ریزی را دارند که بتوانند به درستی و دقیق یک محصول را برداشته ، حمل نمایند و در محل صحیح و دقیق از پیش تعیین شده تخلیه نمایند به علاوه این تکنولوژی قادر است جایگاه قفسه ها را بررسی نماید و بهترین موقعیت برای قرارگیری محصول را انتخاب نماید.

جهت خرید لیفتراک وارد لینک مقابل شوید: خرید لیفتراک کارا ماشین